Ettergjæring og ingenkullsyre

Er det noen som kan komme med råd.

Har brygget to IPAer. Og har ikke fått kullsyre i flaskene. De lukter godt, smaken er heller ikke så dårlig, men det er saft. Får ikke skum heller.
Har prøvt og korke om etter å ha tilsatt mer sukker.

Hva kan det være?? Kan det være vits å korke om og tilsette mer sukker, eller mer sukker + gjær??
Må kanskje tømme det ut  :(

Ser de selger carbon drops....er dette noe som kan redde ølet

Kan du si noe om hvordan du karbonerte i utganspunktet?

Mengde sukker pr liter
Blandet du sukkeret i dunken eller hadde du det rett på flaskene?
Hvor lenge og ved hvilken temperatur har de stått for karbonering?
Hvordan korker du flskene?

Vi tillsatte sukker i dunken før tapping.
Tror vi brukte 4gr/l
Stod til ettergjæring i 14 dager på ca 24 grader
Korker med håndkorker, viss det er det du mener?

Tilsatte ca 1,5ml sukker igjen ved omkorking.

Hei.

4g sukker/L gir lite kullsyre, totalt ca 1,8 volumenheter. IPA skal visst ha mellom 2 og 2,5. Det at du tilsatte 1,5ml ved omkorking sier ikke mye... Mener du 1,5g eller 1,5ml av ei sukkerlake? Hvis det er 1,5g/halvliter så har du tilsatt nok sukker til å øke inneholdet ac CO2 til ca 2,5 og det burde være passe.

Sett flaskene varmt et par uker og sjekk igjen. Kanskje du kan si noe mere om ølet, feks OG/FG eller alkoholprosent? Høy alkoholprosent gjør ettergjæring tregere. Hvis den er veldig høy så kan det være du må tilsette mere gjær.

EDIT: Ser du skriver at du tilsatte 4g sukker per liter i DUNKEN og lot det stå 14 dager så korking... Dersom det var den rekkefølgen så er det jo ikke rart at det ikke ble kullsyre i flaskene  ::) I så fall så må du tilsette totalt ca 3g sukker i flaskene nå for å få kullsyre. Stemmer dette forløpet?

MVH
Børge

Vi brukte sukkerlake, 1,5 ml/l. Burde det hvert 1,5gr pr 0,5l??
Det ene brygget var 6,3% det andre var 5,2 ca.
Vi tilsatte 4gr sukker pr liter, ristet så dunken og tappet på flasker. Stod varmt i 14 dager, så kjøligt.

Ser vi er litt "grønne" her,men lærer stadigt.
Vi skal tappe et brygg nå på onsdag. Dette brygget er et mørkt brygg, mye av alt  :)
Denne tilsatte vi også sukker i kokingen, og fikk en OG på 1102....
Har stått og gjæret i ca 7 uker.

Hva skal vi gjøre for å ikke "ødelegge" dette brygget??

Hei.

Vil først og fremst anbefale å bli medlem i Norbrygg. Du får da tilgang til medlemsseksjonen der det står mye lurt, bla en dyptgående artikkel om CO2  :skitbra:

Dersom du beregner ca 6-7g sukker per liter for alle dine brygg, nevnt til nå, så blir det ikke så gale. Det vil si at på disse 2 førstebryggene har du tilsatt 4g pluss 1,5ml som blir? Dersom dette er i nærheten av 6g/liter ville jeg bare ha latt det hele stå et par uker og sett det an. Dersom 1,5ml tilsvarer nesten ingenting så utgjør det ikke store forskjellen, og du ender opp med samme resultat. Mulig du må gjøre jobben på nytt og tilsette enda mere sukker.

Til slutt: Er du sikker på at korkene du har brukt blir tette? Selv med så lite som 4g/l så skal jo ikke ølet bli helt flatt.

MVH
Børge

Tror jeg er medlem  :yes:

Og takk for gode råd....prøver nå med litt mer sukker før vi tapper på flaske  :)

Skal ned i kjelleren og åpne en ny IPA og se om det er bedre gang i flaskene nå..

Mvh Atle

Var ikke medlem hos norbrygg, men er innmeldt nå, var kun på forumet  ::)

Åpnet en flaske i går, var like tam :(
Den har stått i ca 4 uker, og ingenting forandret...
Det er ikke mye bunnfall når jeg har tømt flasken, kan det være lite gjær igjen??

Sist omkorking laget jeg sukkerlake, målte opp vann til de flaskene jeg hadde og tilsatte mengden sukker til tilsvarende flasker, va 1,5ml/0,5l
Bør jeg nok en gang tilsette mer sukker/sukkerlake?

Hei igjen.

Du må spesifisere hvor mange gram sukker 1,5ml er. Det kan jo være alt fra 0g til 2,25g (dersom det er kun smeltet sukker så er det 2,25g da egenvekta på sukker er ca 1,5 g/ml). Du har da i beste fall tilsatt totalt 9g/l og i "værste" fall tilsatt kun de første 4g/l (noe du synes gir et for flatt øl).

Blirr det noe fizz når du åpner korken? Er det i det hele tatt produksjon av Co2, er korkene dine tette?

MVH
Børge

Hei igjen,

Skal prøve å forklare litt.

Jeg hadde 10 flasker a 0,5l. Regnet ut at 4gr x 10 flasker er 40gr.
Så målte jeg opp at jeg skulle tillsette 1,5ml av dette pr flaske, 1,5ml x 10 flasker.

Det er en liten fizz lyd når jeg åpner flasken.
Hvordan kan jeg evt teste ut om korkene er tette??

Mvh Atle

Det er mulig jeg er litt kort, og derfor ikke greier å forstå helt hva du mener  ;) I så fall beklager jeg så mye.

Du sier at du hadde 10 flasker a 0,5l (totalt 5 liter). Du målte opp 4g*10 gram sukker,, totalt 40g. 40g fordelt på 5l gir jo 8g/l. Du sier også at du gjorde dette ved å tilsette 1,5ml av denne sukkerlaken til hver flaske, totalt 3ml/l. 3ml flytende sukker kan maks veie 4,5g dersom man legger ei egenvekt på 1,5g/ml til grunn.

Jeg får helt enkelt ikke dine beregninger til å gå opp. Når man snakker om å tilsette sukker for å ettergjære på flasker er det antall gram per liter øl som er interesant fordi man vet hvor mye CO2 1g sukker produserer (0,5g CO2 og 0,5g alkohol). Den eneste enheten du kan bruke for å beregne dette er gram (eller en annen vektenhet). Volum (ml) kan benyttes, men kun dersom man vet hvor mange gram sukker x ml inneholder.

For fremtiden så vil jeg anbefale å alltid bruke gram som måleenhet. Bruk gjerne ml, men da kun når du vet hvor mange gram din sukkerløsning inneholder. Vi bruker også ml, ofte 10ml/flaske, men da har vi på forhånd beregnet at våre 10ml tilsvarer feks 4 gram.

Håper dette var litt avklarende  :skitbra:

Vil også anbefale et medlemsskap i norbrygg, da du da får tilgang på en del fordypningsstoff, blant annet om CO2.

EDIT: Dersom du får en fizz-lyd så vil jeg anta korkene er gasstette. Hvilken temperatur tester du på? Dersom ølet er veldig kaldt så vil man merke Co2 i mindre grad. Kanskje en ide å prøve å teste på ca 10 °C dersom ølet ble testet ved kjøleskapstemperatur. Det skal være mindre Co2 i et slikt ale enn det man er vant med fra butikk-pils (selv om dine originale 4g/l gir i underkant av anbefalt Co2-innhold).

MVH
Børge

Tilbake
Topp