Ettergjæring på flasker og FG

Jeg har nå satt mitt brygg nr 2 på flasker, dette er en tsjekkisk pils.

OG var 1048, og FG ble 1020. Jeg er ikke helt fornøyd med FG.
Jeg lagde gjærstarter og brukte fersk flytende gjær, Wyeast Pilsner Urquell. Jeg gjorde det jeg kunne for å tilføre oksygen, dvs jeg rørte mye i vørteren, og fulgte delvis oppskriften til Gahr på gjærstarter.
Primærgjæring var en uke, deretter to uker sekundærgjæring. Jeg var nøye med renhold/sterilisering.

Jeg lurer derfor på to ting;

Pilsen skal jo fortsatt lagres lenge, først en uke i romtemperatur, deretter to uker kjølig. Er det noe sjanse for at FG går nedover mens ølet er flasket?

Hva kan jeg gjøre for å få lavere FG neste gang? Gjærnæring? Tilføring av mer oksygen ved mer avanserte metoder?

Tror du risikerer å produsere flaskebomber om FG går langt nedover videre. 1020 høres høyt ut for en pils, er du sikker på at den var ferdig utgjæret?
Hvilken temperatur gjæret du ved? Lav mesketemparatur, nok gjær, riktig gjæringstemp og tålmodighet er vel de beste rådene for lav FG.

Hei bas, vi kommer fra samme sted ser jeg. Jeg er født og oppvokst på Skedsmokorset.

Jeg tror den var ferdig utgjæret. Det var noe plopping, men sjeldnere enn ett plopp pr minutt.
Jeg brukte plastspann som gjæringskar.

Jeg gjæret ved 10 grader, brukte ekstrakt.

Er det noe poeng å helle ølet tilbake i gjæringskaret for å se om FG går videre ned?

Faren ved å helle tilbake er vel at du øker risiko for infeksjon og oksydering av ølet. Har du fremdeles gjæren? Om du klarer å minimere disse problemene kan du jo vurdere det.
Synes det høres tidlig ut å stikke om etter en uke på 10 grader. Mesteparten av gjæren ble vel igjen i primærkaret uten at ølet er utgjæret da.....

Har satt mine batcher med pils til en diacetylrest når de har kommet under 1020 og da sett en økning i gjæraktivitet. Stikker ikke om.

Ølet blir sikkert godt, men tror ikke den blir tørr nok til å oppfattes som en vanlig pils ved 1020

Har selv satt Hveteøl som var OG 1040 og FG 1010 etter 12 dager. 12 liter ble stukket om og tilsatt 90 gram sukkerlake kokt ut med 1/2 liter vann. Ble så flasket på 1/2 liter og 1,5 liter plastflasker siden jeg ikke har annet foreløpig. (Total nybegynner) Dette har nå stått 8 dager i 22`C og jeg kjølte ned en flaske i kjøleskapet i går kveld. Da jeg åpnet denne var det ikke noe futt i flasken i det hele tatt. Det ble ikke skum og var litt skuffende. Det var en del bunnfall i flasken så jeg hadde håpet at det skulle være CO2 produsert.

Vil det bli bedre om det får stå lenger eller er det håpløst? Skal lage nytt brygg av samme sort senere i dag, så snart hun jeg deler postkasse med er ferdig med kakebaking. Vil gjerne få det rett denne gang  :jaha:

Det er mulig jeg er på tynn is her;

Jeg tok også en diacetylrast på en dag, deretter satt jeg det på flasker for karbonisering. Brukte en sukkerbit pr flaske.

Jeg målte Gravity nå, og da var den på 1015. Ølet smakte godt, og det var bra med kullsyre allerede.

Ølet har stått lagret i romtemperatur og da er det vel normalt at gjæringen fortsetter?

Jeg tenker at det beste er å bare fortsette med lagringen, og at dette ølet blir godt.
Gir det noen mening i det hele tatt å måle FG etter at ølet er satt til lagring på flasker, eller blir dette helt feil pga sukkeret til karbonisering?

Geir Ove skrev:
Har selv satt Hveteøl som var OG 1040 og FG 1010 etter 12 dager. 12 liter ble stukket om og tilsatt 90 gram sukkerlake kokt ut med 1/2 liter vann. Ble så flasket på 1/2 liter og 1,5 liter plastflasker siden jeg ikke har annet foreløpig. (Total nybegynner) Dette har nå stått 8 dager i 22`C og jeg kjølte ned en flaske i kjøleskapet i går kveld. Da jeg åpnet denne var det ikke noe futt i flasken i det hele tatt. Det ble ikke skum og var litt skuffende. Det var en del bunnfall i flasken så jeg hadde håpet at det skulle være CO₂ produsert.

du kan prøve å sette de på et sted med høyere tempereatur, badet f.eks, i 2-3 dager.
det fungerte på min "porter" som jeg sjekket nå akkurat

Jeg har lest litt rundt dette og tror jeg har svarene.

FG blir lavere mens ølet er på flaske fordi gjæringen fortsetter, dette så jeg jo selv. Sukkeret ble mat for gjæren som var igjen, dermed gikk FG fra 1020 til 1015 på ganske kort tid. FG kan fort ende på 1010 når ølet er ferdig lagret i romtemperatur.
Da blir dette en tsjekkisk pils med 5% alkohol.

Pilsen var først lagret kjøligm dvs ca 10 grader, når jeg flyttet det over til romtemperatur for diacetylrast gikk gjæringen raskere, selv om den var flasket.
Vi filtrerer jo ikke ølet dermed er ølet fortsatt 'levende' på flaske. Da skjer gjæring og karbonering samtidig.

Jeg kunne sikkert hatt ølet på primærgjæring lenger, men jeg ville unngå at døde gjærceller ga usmak.

Det eneste problemet slik jeg ser det er overkarbonering, siden FG var såpass høy da jeg satte det på flasker.
Dermed følger jeg godt med på flaskene og tar dem til nær 0 grader, og lufter dem litt dersom det blir for mye kullsyre.

Jeg har god tro på at dette blir bra fordi jeg har fulgt noen oppskrifter ganske nøye, og hadde god gjær og god gjærstarter.

Takker for gode svar uansett.

Tilbake
Topp