Fallende gjæringstemperatur ... Hvor mye påvirker det smaken?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
På søndag skal vi tappe 75 liter ESB som har stått i gjæringsskap styrt med STC-1000.

Problemet er at det er blitt i kaldt i kjelleren og 100 watts elementet i kjøleskapet klarte ikke å holde tempen vi satt.

Vi satt 20 grader på stc-1000'en. Ølet hadde ca. 19 grader da vi satt det i skapet. Tempen i ølet steg da til 20 grader som forutsatt, men når stormgjæringen var over, klarte ikke varmelementet å gi nok varme og tempen falt i løpet av en ukes tid helt ned på 15-tallet hvor den fortsatt ligger.

Jeg er helt overbevist om at det blir godt øl - for det luktet som en gammel, brun, engelsk pub, med tepper på gulvet, når jeg åpnet gjæringsskapet i går kveld.

Men jeg vet jo også at fallende gjæringstemperatur er fy fy og ikke heldig for ølet. Men HVOR MYE påvirker det ølet?

Dere som har opplevd dette en gang eller to: merker dere dette godt i forhold til når dere har brygget samme ølet og klart å holde jevn temperatur? Noen som har erfaringer å dele?

Om noen i tillegg har en kort populæruvitenskapelig forklaring på hvorfor fallende temperatur ikke er bra, så er jo det en kjempebonus!

Fallende temperatur gjør at gjæren bunnfeller tidligere, og da er det ikke sikkert at den rekker å rydde opp etter seg, eller i verste fall gjære vørteren helt ned.

I hvilken grad det påvirker smaken kan noen andre få svare på.

Det var en (veldig) kort og populæruvitenskapelig forklaring :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp