Fat, tappekran, kegerator. Info til nybegynner?

Hei!

Er det en artikkel eller forumtråd med grunnleggende informasjon og guide for å komme igang med CO2, fat og tappetårn.  Ser det er en haug forumtråder, men er det "samlet" et sted?

Mener det var snakk om en wiki på dette området, men det kokte nok bort i kålen. Ett av problemene er at det er så mange ulike løsninger man kan velge. Ofte er det tilfeldigheter, som at man får et supertilbud på en regulator, eller at svogeren viser seg å brenne inne med en drøss bryggerifat som kan avgjøre. Men.. mange, som meg,  kjøper corneliusfat først, for så å løse resten etterhvert. Fat og regulator er den største utfordringen sånn rent økonomisk. Når det gjelder fat, er utfordringen for tiden å få tak i brukte. Dersom man ikke får et supertilbud, eller er heldig og får være med på et felleskjøpet, koster nye fat rundt tusenlappen. Brukte kan man få til 350-400 kroner om man finner dem. Det snakkes mye om regulatorer og ulike måter å modifisere billige varianter fra julaclastema. Mange synes å enes om at de få hundrelappene spart, fort blir litt som buksepissing.

Derfor anbefaler jeg at du selv skaffer det du kan, for så å bruke forumet som veileder når du må velge mellom løsninger. En wiki hadde vært tidsbesparende for deg, men da ville ikke vi besserwissere hatt så mye å snakke om.:)

Hehe!  Det var jo mye informasjon fra deg allerede!   

Ok, så fat er jo åpenbart at jeg må få tak i.

Og så til karbonering, da er det CO2-flasker i varierende størrelse som gjelder - og som følge av det en regulator?

Og alt dette ender i et tappetårn / tappemulighet.  Jeg ser at noen har fatene i kjøleskap, og noen bruker frysebokser - hvilken forskjell utgjør det?

Og sist, hvordan fungerer dette i praksis egentlig.  Hva skjer med ølet som står i slangene, hvis det - Gud forby - skulle gå flere dager mellom hver tapning?  Må man gjøre noe med fatene underveis, eller er det bare å koble til, karbonere og drikke opp på den tiden det tar?

Mye bedre med personlig service, enn en generell wiki!  Ble veldig inspirert av bildene i tråden om kegeratorer!! :)

Jeg kjøpte:  6Kg Co2 flaske fra Ølbrygging.no  900,-  Co2 regulator fra Ølbrygging.no, Corneliusfat, Ferdig ølslange m/picnic kran og ballock kobling for corneliusfat Bryggselv.no , gasslange og ballock gasskobling for corneliusfat fra Bryggselv.no   
Har bestillt tappetårn og div, men dette er det du trenger for å komme igang.  Kjører 0,5 bar på fatet for tapping, og funker fint ift. skum osv.
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1449.0  Her står mye om øl på fat og karbonering med sukker/Co2. 

Har tatt noen turer på dynga med jevne mellomrom og sjekka der i kassa med utrangerte brannslukkere. Har funnet co2 slokkere. Regulatoren går rett på der slangen skal stå.

Et lite tips som kan spare deg for noen kroner

Jeg har også funnet co2slukkere på dynga. co2tanker har 10 års holdbarhet før de må trykktestes. Datoen for siste trykktesting står stemplet inn i flaska. Trykktesting koster + fylling koster ca 6-700 på aktivt brannvern i Oslo. I tillegg vil det være kjekt å erstatte pistolgrep-ventilen med en rattventil, samt fjerne stigrøret. (hvis ikke bør gassflaska stå opp-ned for å hindre flytende co2 i regulatoren.)

Når det gjelder fryser v/s kjøleskap handler det mest om hvilken kapasitet du vil ha. Vil du ha plass til mange fat? Ja da går du for en fryser. For veldig mange vil det holde lenge med et alminnelig under-benken-kjøleskap. De varierer litt i størrelse, men du skal kunne finne ett som rommer 2stk 19l fat, og 1 stk 9l fat.

Tappekraner? Kjøp Perlick!

Øl i slanger? De slangene du får tak i som er mest fornuftige for en kegeratorløsning har indre diameter på rundt 3 mm. Dvs at det normalt sett er svært lite øl som blir stående i slangen, mao ikke et problem. Kjøp gjerne john guest-type koblinger til ølslangene dine. Greie å bruke, og koster ikke allverden. Sørg alltid for å kjøpe litt mer enn du trenger. Reservedeler er veldig bra å ha!

Og ja. Stor co2flaske er bedre enn liten. Jeg har jobbet meg gjennom de fleste størrelser opp til 6 kg, og har kommet til følgende slutning:

425g sodastreamflasker: Nesten ubrukelige pga lite innhold og høy pris (dersom du kun bruker slike flasker, og du karbonerer kunstig. Derimot er de ypperlige dersom du kan skal ha med et fat på fest, og og skal tappe ferdig karbonert øl, samtidig som du har lite bærekapasitet.

2kg. Funker fint til å servere øl fra kegerator. Holder til en god del fat.

5-6kg skal du karbonere mer enn et par fat i måneden bør du skaffe en stor flaske. En ting er at det koster nesten det samme å fylle 6kg som 2kg. En annen er den tiden du bruker på å få det gjort. Vel er han dansken på aktivt brannvern en trivelig kar, men jeg har ikke et sterkt ønske om å reise opp dit i rushen oftere enn strengt tatt nødvendig. Så får du tak i flere flasker...kjøp dem! får du ikke bruk for alle blir du kvitt dem her på forumet på få minutter.

Det samme gjelder forøvrig fat. Jo fler jo bedre. Får du en god deal på hånden, kjøp alt du klarer. Det du ikke trenger blir du kvitt på forumet før du rekker å si..eeh corneliusfat. Dine medbryggere vil bli superhæppy og du får kred.

Supert!   Da kan planleggingen begynne - og bli litt mer lei flasking først!    :laugh:

Hvor mange 19l fat holder en sånn brannslukkerflaske-størrelse til a?   Må den stå koblet til hele tiden, eller kan man trykksette og koble fra?  Mener jeg leste det et sted...

Dennis skrev:
Hvor mange 19l fat holder en sånn brannslukkerflaske-størrelse til a?   Må den stå koblet til hele tiden, eller kan man trykksette og koble fra?  Mener jeg leste det et sted...

En del fat. Det er veldig avhengig av hvor mye du bruker den til, og hvor mye gass som brukes når du vasker, tester og fyller fat.
Jeg brukte akkuratt opp min første 5kg. Den har kun holdt siden november, og ble ikke mye brutk før kegeratoren var oppe i januar, men det har gått en del fat vann osv.

Jeg har kegeratoren koblet til konstant, men har en egen slage på utsiden for bruk under fylling, vask, beergun osv.

Sweet!  Takk for alle råd.  Nå vet jeg mye mer enn det jeg gjorde for 24 timer siden!  :amen:

Dennis skrev:
Jeg startet for et år siden med brukt fat, regulator , kobling og en ny 2kg CO2-flaske fra Brouwland.com til 239,00 € (levert til en kompis i sverige, og smuglet inn i Norge på verste måte.) Flaska holdt til 11 brygg på 19 liter, kunstig karbonering og tapping fra Kegerator. Kjøpte etterhvert 4 fat fra http://shop.lundteknik.dk/. Dette var billigste sort, og selv om de (kun) var trykktestet så var jeg plaget med lekkasjer. Med 3 bar så er fatet potte tett, men ved 0.5 så lekker det noe pga skjevhet og bulker i nærheten av lokket.  Du får det du betaler for :)

Så lenge ølet er ferdig karbonert så skjer det lite om du kobler fra, men du må trykksette når flowen avtar ut av fatet. Selv har jeg bare 3 gassuttak på kjøleskapet med 4 fat i, og når fatene er halvtomme eller så  trenger du bare å etterfylle gass av og til. Hvis fatet står lenge med for lavt trykk vil det gå noe CO2 ut av ølet, men dette er etter min erfaring nesten ikke noe tema. Har hatt lekkasje på et fat der det stod trykkløst i ca en uke, merket kun litt lavere CO2 i ølet etter å ha trykksatt og tappet en halvliter.

Jeg kan gi deg en "handleliste" på hva jeg bruker av deler i mitt kjøleskap, så kan du jo vurdere om dette er noe for deg. Jeg har prøvd forskjellig, men har nå et oppsett jeg er meget fornøyd med. Bruker perlick kraner fra http://www.homebrewstuff.com/ (Snakk med Samantha  ;) ) og John Guest-koblinger kjøpt på ebay fra en kjapp, pålitelig og billig engelskmann. Vil du ha flere detaljer så gi meg beskjed.

Mvh,
Erlend

Vil du ha flere detaljer så gi meg beskjed.

Kanskje du kan legge ut "handlelisten" din her uansett Erlend! Jeg, og sikkert flere har god nytte av all info og input vi kan få!  :skitbra: 

Erlend H. skrev:
Dennis skrev:
Jeg startet for et år siden med brukt fat, regulator , kobling og en ny 2kg CO₂-flaske fra Brouwland.com til 239,00 € (levert til en kompis i Sverige, og smuglet inn i Norge på verste måte.) Flaska holdt til 11 brygg på 19 liter, kunstig karbonering og tapping fra Kegerator. Kjøpte etterhvert 4 fat fra http://shop.lundteknik.dk/. Dette var billigste sort, og selv om de (kun) var trykktestet så var jeg plaget med lekkasjer. Med 3 bar så er fatet potte tett, men ved 0.5 så lekker det noe pga skjevhet og bulker i nærheten av lokket.  Du får det du betaler for :)

Så lenge ølet er ferdig karbonert så skjer det lite om du kobler fra, men du må trykksette når flowen avtar ut av fatet. Selv har jeg bare 3 gassuttak på kjøleskapet med 4 fat i, og når fatene er halvtomme eller så  trenger du bare å etterfylle gass av og til. Hvis fatet står lenge med for lavt trykk vil det gå noe CO₂ ut av ølet, men dette er etter min erfaring nesten ikke noe tema. Har hatt lekkasje på et fat der det stod trykkløst i ca en uke, merket kun litt lavere CO₂ i ølet etter å ha trykksatt og tappet en halvliter.

Jeg kan gi deg en "handleliste" på hva jeg bruker av deler i mitt kjøleskap, så kan du jo vurdere om dette er noe for deg. Jeg har prøvd forskjellig, men har nå et oppsett jeg er meget fornøyd med. Bruker perlick kraner fra http://www.homebrewstuff.com/ (Snakk med Samantha  ;) ) og John Guest-koblinger kjøpt på ebay fra en kjapp, pålitelig og billig engelskmann. Vil du ha flere detaljer så gi meg beskjed.

Mvh,
Erlend

Supert, blir veldig takknemlig hvis du gjør det!  Det er jo mange her inne som har interesse av de forskjellige delene av brygging, f.eks innhenting av informasjon og research for å bygge bryggerier selv, research for å lage bedre øl, mens noen er mest keen på å brygge og drikke.  Jeg har ikke tid / kunnskap til å sette meg inn i og bygge for mye, men vil gjerne ha tapp på fat og skikkelig opplegg og supert øl!  :ilike: :ilike:

Hei!

Vil bare dele en erfaring angående Candirect/malzmuehle.

Bestilte fatpakke + to ekstra fat 1 mai, og mottok pakken i dag. Tar litt tid, da den må tollkontroll/fortolles og sånt tull først.

Fata ser veldig bra ut, noen få skrammer kan en leve med. Har nettopp pakka ut, så har ikke testa noen ting enda.

Betalte ca 3750-3800,- alt i alt. 

Tilbake
Topp