Fatal feil ved brygging?

Ok, denne lørdagen fikk jeg brygget mitt første øl noen gang på min Beer Brew 60 ;D
Problemet begynte vel med en gang....brygget jeg skulle lage var en weissbier fra ´ølbrygging.no´.
Grisk og ambisiøs som jeg er så knallet jeg til med 2x25 liter med en gang 8) Og i stede for å gjøre som jeg i første omgang hadde tenkt å gjøre, altså bruke 1,6 liter vann pr kg malt, så brukte jeg rett i overkant av 2 liter vann pr kg.
Å treffe riktig på temperaturen er ikke så lett som jeg hadde trodd, så måtte selvfølgelig spe på med ekstra kaldt vann, da tempen ble for høy etter at malten ble helt oppi. Vips, så hadde jeg mye mer vann enn jeg hadde tenkt i BB60 :bank2:
Et annet problem var at jeg ikke hadde lang nok sleiv så jeg ikke fikk rørt nok rundt i malten som la seg på den falske bunnen.....og svupp så var plutselig ikke termometeret mitt langt nok til at det nådde ned i malten. :attevar:
Ergo ble nok tempen i mesken ganske så gal i forhold til det den skulle være....
Ellers gikk prosessen som den skulle tror jeg.....i hvertfall nesten.

Da vørteren blei slengt på gjæringskarene tok jeg vann i gjærlåsene å puttet den i hullet på toppen.....men karene skulle jo bæres inn i boden der de skal stå til gjæreing.....og hva skjer da....joda, en frekk surklelyd og svupp! Vannet fra gjærlåsen blir sugd ned i vørteren raskere enn jeg klarer å si ´prost´ :help:

Vil vørteren bli ødelagt nå? Det er jo "bare" vann fra springen, men likevel....

Klok av skade så klarte jeg å unngå samme problemet med de to andre karene.

Nevnte jeg at det siste karet fikk endel av den grønne "spinatstappen" som lå i bunnen av kokekaret i seg. Dette skal jo ikke være ønskelig å få med i karene har jeg forstått, men blir ølet ødelagt?

Temperaturen i boden skulle ligge på ca 22 grader, men da jeg sjekka i dag morges var den på hele 26 grader og gjærlåsene jobbet som gale ::) Risikerer jeg å få en flau smak på ølet da? Nå har jeg satt inn en vifte som blåser en lett bris rundt i rommet og forhåpentligvis får ned tempen litt....

Får vel legge til at jeg brukte hele 9 timer fra jeg startet til alt utstyr var vasket og ryddet bort. Dette skremmer meg ikke fra å fortsette med brygging, uansett resultatet på mitt første brygg :skitbra:

Ja, som jeg trodde.

Det sto gjæring ved 18-23 grader, så det er jo ikke bra. Men hva er det værste som kan skje? Tror tempen faller når vifta får jobbe litt :yes:

26 grader i rommet betyr at det er opp mot 30 grader i bøtta.. det bør du kanskje prøve å fikse. En vifte blåser bare luften rundt i rommet, den kjøler ikke. Det du kan gjøre er å sette gjæringskarene i bøtter som du har vann i (ca 1/3 av vørterens høyde), for så å pakke inn gjæringskarene i håndduker som henger ned i vannet. Da drar hånddukene vannet opp, og vaporiseringseffekten kjøler ned. I ditt tilfelle ville jeg kanskje slengt litt is i vannet også.

Isj, så kjipt.....jaja, om ikke det blir øl av det så irriterer gjærlukta vettet av kjærringa, og da er jo ikke alt bortkastet :fyflate:

runarstock skrev:
MortenB82 skrev:
Øl blir det uansett :)

Dèt gjør det!

Og kanskje du liker det Mattias, og da er det ikke så farlig hvordan det egentlig skulle ha vært.

Hehe, det hjalp å høre:) Kanskje greit at jeg er nybegynner og ikke en erfaren mann som vett akkurat åssen det EGENTLIG skal smake :laugh:

Mattias S skrev:
runarstock skrev:
MortenB82 skrev:

Dèt gjør det!

Og kanskje du liker det Mattias, og da er det ikke så farlig hvordan det egentlig skulle ha vært.

Hehe, det hjalp å høre:) Kanskje greit at jeg er nybegynner og ikke en erfaren mann som vett akkurat åssen det EGENTLIG skal smake :laugh:

Har nok laget mang en øl som ikke har smakt som den burde, men alt har da gått ned, og nesten alt med et smil ;)

runarstock skrev:
Mattias S skrev:
runarstock skrev:
MortenB82 skrev:

Dèt gjør det!

Haha, det skal nevnes at jeg ikke er kresen jeg heller:) Ser uansett frem til neste bryggedag, og da SKAL forholdene ligge bedre til rette med tanke på gjæringstemperatur ;D

Har nok laget mang en øl som ikke har smakt som den burde, men alt har da gått ned, og nesten alt med et smil ;)

Tilbake
Topp