Fatkarbonering, SOS!

Har nylig satt en IPA på fat. Var veldig påpasselig med å sjekke for lekkasjer når satte trykk på fatet, og alt virket vel og fint.
Så på torsdag (etter 4-5 dager med trykk) ville jeg sjekke karboneringa. Kobla til ølslangen og tappa. Var litt lite karbonert, så jeg økte trykket til 1.5 bar (fra ~1bar).

Reiste så fra fatet et par dager, og kom tilbake for å sjekke nå.
Tomt for gass!!! Hvilket betyr at enten ble fatet utett pga at jeg koblet til ølslangen (som har vært tilkoblet siden jeg testa karboneringsnivået), ellers så har jeg flytta nok på fatet til at et eller annet er blitt utett.

Så nå står fatet uten trykk mot lokket, og jeg er tom for gass.
Hva gjør jeg nå? Regner med sjansen for infeksjon er der nå når fatet ikke er 100% tett. Og co2 kan vel se langt etter før utpå nyåret.
Vil det hjelpe å ha oppi litt sukkerlake og håpe at det er nok for å få trykk mot lokket igjen?
Eller er det beste å la det stå frem til jeg får fylt på co2 igjen?!
 
Du må først finne ut hvor det lekte, kanskje på co2 utstyret og ikke fatet, men det hjelper ikke med sukker hvis det er fatet som lekker.
Hva med NOAH i morgen mandag.
 
Co2en ligger uansett som et lokk over ølet, og beskytter mot oksidering. Så lenge du ikke rører lokket er sannsynligheten for infeksjon minimal.
 
En tur på NOHA på julaften tror jeg ikke blir innvilget gitt..
Så om ingen har tro på at sukkerlake vil tette lokket, så får jeg nok satse på at d ligger et co2 lokk over ølen frem til jeg kommer meg til NOHA.
Blir dessverre lite hjemmebrygga ipa i jula da, men kan vel leve med det..
 
Lekasjen er ikke på ølsiden. Da ser du det fort :)
Største sannsynligheten er lekasje mellom gasskoblingene mellom fat og slange.
De o-ringene bør smøres godt hver gang....
Sukker kan hjelpe, men det er ikke sikkert du får fatet tett uten å trykksette det etter at sukkerlaken er tilsatt, og da er du like langt....
 
Satser på at ølet står trygt til jeg får fylt gass om ei lita uke eller så..
Sjekka som sagt alle koblinger når jeg satte trykk på først, men må ha kommet borti noe som gjorde d utett..
En erfaring rikere om ikke annet..
 
Tilbake
Topp