Feil på beregning av mengde meskevann i GF app

Espen Green

Norbrygg-medlem
Oppdaget at GF app og nettkalkulatoren deres på http://www.grainfather.co.uk/#!brewing-calculator/cljs oppførte seg rart når maltmengde overstiger 7,5 kg; da reduseres plutselig mengden med meskevann med ca 3 liter! Frem til mengden malt overstiger 8,8 kg, så vil faktisk mengden meskevann være mindre enn ved 7,5 kg!, Dette er totalt forskjellig fra hva formelen i manualen og hva Beersmith-profilene beregner. Jeg er ganske sikker på at hvis man følger appen for beregning av meskevann for maltmengder over 7,5 kg, så vil man med stor sannsynlighet få tett mesk og dårlig effektivitet.

Har sendt spørsmål til Grainfather om dette for snart en uke siden, men fortsatt ikke fått svar. Ser imidlertid nå at de har "fikset" på nettkalkulatoren og denne ser ut til å beregne riktig. Kanskje det kommer en oppdatering til appen snart?
 

Han her har satt seg litt inn i dette med effektivitet på GF, ganske interresant. Har forsåvidt merket selv at det varierer litt på vannmengden i de meget spede forsøkene jeg har gjort med GF.
 

Han her har satt seg litt inn i dette med effektivitet på GF, ganske interresant. Har forsåvidt merket selv at det varierer litt på vannmengden i de meget spede forsøkene jeg har gjort med GF.
Interessant betraktning at effektiviteten går ned med økt maltmengde pga mindre skyllevann. Grafen hans viste imidlertid at han aldri har brygget med mer enn 7,5 kg malt, så hvis han har brukt appen så har han uansett ikke blitt påvirket av buggen.
7b39bb5c11ea5eccfef34e27b8d89e8e.png



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Virker på meg i hvert fall at GF sin begrensning ligger rundt 4-6 kg, høres logisk ut slik han forklarer det men jeg blir jo så fort blendet når man begynner å dra fram plansjer og grafer og slikt[emoji4]

Sent fra min E6853 via Tapatalk
 
Virker på meg i hvert fall at GF sin begrensning ligger rundt 4-6 kg, høres logisk ut slik han forklarer det men jeg blir jo så fort blendet når man begynner å dra fram plansjer og grafer og slikt[emoji4]

Sent fra min E6853 via Tapatalk
Skal ikke være noen begrensning utover plassen i meskerøret - blir bare dårlig med skylling etterpå. Trengs enda høyere OG uten å koke i evigheter kan metoden de beskriver i uke 74 her http://www.grainfather.co.uk/#!weekly-mash/c1s1a med gjentakende mesking benyttes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kalkulatoren på nett er vel ikke "fikset" i forhold til instruksjonen ennå? Nettkalkulatoren til Grainfather har fortsatt grensen på 7,5 kg malt. Over den maltmengden er det for lite meskevann. Grainfatherappen versjon 1.1.1 er imidlertid lik instruksjonsformel og korrigerer for koketid.
 
Jeg har sjekket koden til kalkulatoren på nett. De kalkulerer med en vann-til-maltfaktor på 2,7 fem til og med 7,5 kilo malt. Altså som beskrevet i manualen. Over det er faktoren 2,3. Dette er altså gjort med overlegg. Men hvorfor? Og hvorfor gjør de ikke det samme i appen?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg må korrigere meg selv etter dagens lessons learn. Appen hadde tilsynelatende korrekt skyllevannsmengde før start, men den fulgte nettkalkulatoren etter start. Fulgte appen som da førte til stuck mash.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp