Feil under brygging?

Sjekket for øvrig det ene termometeret mitt i samme slengen, og det mente bestemt at vannet i kjelen fosskokte på 90 grader.

Jaja, slik går no dagan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei, det skader jo ikke...

Jeg tenker jo at når jeg først har målt (kalibrert) et hydrometer, så er den jobben gjort.
Men samtidig spør jeg om ditt hydrometer har endret seg ved at skalaen har flyttet på seg (det BØR den jo ikke!), det blir jo litt selvmotsigelse, ja.

Så det skader ikke ikke å sjekke måleutstyret innimellom nei.

Refraktometeret kalibrerer jeg hver gang jeg brygger.
Gjør det fordi at siden det kan justeres med kalibreringsskruen, så tenker jeg at det kan endre seg over tid (hvordan har jeg ingen teori på..)

Skjønner.

Har ennå ikke brukt hydrometret ennå. Men ser nå at jeg burde ha gjort det nå, spesiellt etter å ha brygget. Har bare brukt refraktometret til nå.

Stemmer for det du sier; å kalibrere utstyret før man setter i gang.

Men, skal sjekke når jeg kommer hjem at skalaen er korrekt først i vann og så sjekke brygget.

Bruker alltid refraktometer under brygging og kalibrerer med en kork fra skyllevannet som får stå noen minutter å kjøle seg.
Bruker alltid hydrometer når jeg måler SG/FG. Dersom jeg er i tvil om SG er stabil, tar jeg også en liten refraktometermåling fra hydrometerglasset, og ser om den har endret seg tre dager senere. Ser da kun på endring, uten omregning.

lite avvik, men det kommer muligens til å skje :)
Greit å kalibrere hydrometeret innimellom også. Jeg gjør det langt skjednere enn med refrakto'n

Det er der jeg tror vi har gjort feil. Det er fortsatt ganske så søtt. Men uansett så er det første brygg, så vi har garantert gjort feil.

Det er ok om vi har gjort feil men det hadde vært veldig fint om vi hadde klart å komme oss så nært produktet som det var ment for å være. Spesiellt første gang.

Tror en av utfordringene deres er at dere har tatt et bryggesett (med oppskrift), men i stedet brukt oppskriften til Grainfather. Dette er fullt mulig å få til, men kanskje ikke som 'første-reis' :)

Jepp, det er akkurat som du sier. Vi endte opp med mye mere skyllevann enn det vi burde. n00b feil indeed. Men, det er første gang så man lærer fort. Det jeg lærte først var at dette var helt utrolig morsomt!

Så lenge man lærer av egne feil, er det bare et par feil til - så lager dere utrolig bra øl :)

Det tror jeg på! Det er alltid lov å gjøre feil så lenge man lærer av det. Dette er kanskje ett av i overkant av 20 forum der jeg er/har vært medlem av der folk faktisk gir nyttig informasjon. Kudos til dere alle! Og tusen takk for erfarenheter og informasjon!

Du kunne kanskje kokt litt lengre og fått opp OG på den måten.
En pose spraymalt kan også være lurt å ha på lur.

Det stod en time koketid, vi kokte en time ekstra. Det beste av alt det kommer til å bli øl av det men det blir ikke likt oppskriften at all! Spennende.

Spraymalt? Please tell me more!

Det stod en time koketid, vi kokte en time ekstra. Det beste av alt det kommer til å bli øl av det men det blir ikke likt oppskriften at all! Spennende.

Spraymalt? Please tell me more!

Hvis man ender opp med for lav OG, kan man kaste opp i litt spraymalt (maltekstrakt i pulverform) under kokingen for å få den opp. Det blir som å tilsette ekstra malt.

Dere er n00bs, mens jeg har brygget 2 år. Likevel gjorde jeg akkurat det samme da jeg brygget for første gang på min nye BB60A i går. Endte opp med for mye skyllevann og lav OG. Reddet det forhåpentligvis inn med ekstra kok og 300 gram spraymalt.

Godt øl blir det helt sikkert uansett. Popper meg et hjemmebrygg, lærer noe (forhåpentligvis) og beundrer ploppingen i gjærlåsen :)

Tilbake
Topp