Feilsøkingstips for kegerator som ikke blir kald.

Hei! Har et kjøleskap som ikke blir kaldt. Måtte flytte den mekaniske termostaten til bak i skapet, men klippet ingen ledninger i forbindelse med dette. Kjøleskapet har ikke blitt kaldt enda, selv om jeg koblet det til for 24 timer siden.

Noen gode tips for feilsøking? Tror ikke kompressoren er gåen, for jeg hører at den går. Stilt inn på 5 på en skala fra 0-5. (Har forsøkt 1 også, dersom det skulle være grader den indikerer).

Bare et skudd i blinde? "Kjøleribbene" sitter bak i skapet. Treffer termostaten rett på en av disse er termostaten det første som blir kaldt og skapet ditt tror at resten er like kaldt. Termostaten er neppe tilfeldig plassert fra produsenten....

Sabeltann

Går kompressoren hele tiden kan det vel kanskje være snakk om lekasje, og derfor tomt for kjølemedie. Hvis den bare går litt og bakveggen ved termostaten er kald må jeg si meg enig i at termostaten da står for nærme bakveggen, selv om hele veggen burde bli kald og da også skapet til en viss grad i alle fall.
koblet du fra termostaten ved flytting? er det tre tilkoblingsmuligheter (vekselkontakt) på den? kan da evt. feilen være at de ble satt feil på igjen? Er termostaten defekt? tvilsomt siden kompressoren går men kan evt. koble sammen de to ledningene som går til den og vente en stund for å se om det blir kaldt, blir det kaldt er det noe feil her.

Går skapet hele tiden ? uten å bli kaldt ? er det neppe noe å gjøre med det.
Flyttet termostat, det betyr vel reguleringsenheten og ikke føleren, men føleren ligger normalt direkte på fordamperen men flyttes den ut i luft vil den bli tregere for å koble ut skapet.
Er det et nyere skap med kjøling i bakveggen eller synlig fordamper ?

azy9uga7.jpg
evyna6y9.jpg

e9yha7ug.jpg

yhujanu7.jpg

Plata bak er kald, men ikke kjøleskapskald. Rillene på baksiden er varme, som de skal være. Det virker som om kompressoren går ganske ofte også, ja. Og det er bare justeringen, ikke selve sensoren jeg flyttet. Skapet ble ordentlig kaldt tidligere i sommer, så det er vel kanskje ødelagt?

Andre kjøleskapet på en uke, søren.

La med noen bilder, vet ikke om det hjelper. Jeg hadde gledet meg til, kaldt, karbonert hjemmebrygg i helgen.

Lyset må være slått av.
Flytt føleren, et tynt rør med ett tykkere rør på enden, ut så den ikke blir kjølt ned, hjelper ikke det så vet ikke jeg mer.

Oddvar Demmo skrev:
Lyset må være slått av.
Flytt føleren, et tynt rør med ett tykkere rør på enden, ut så den ikke blir kjølt ned, hjelper ikke det så vet ikke jeg mer.

Lyset slår seg på, jeg fjernet pæra. Men når jeg teipet ned sensoren, så hjalp det ikke.

Tok den hvite kabelen som går bak i veggen på bildet av kjøleskapet og løsnet den. Ser ut som om det var en føler. Satt så en snapwago på mekanismen til lystilkoblingen og fjernet pæra. Så ut til å bli kaldere, vi får krysse fingrene.

Tilbake
Topp