• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Fellesbestilling av Biofine Clear Clarifier - Stavanger

Gahr skrev:
Treig skrev:
ett spørsmål.. jeg har to brygg som er ferdig utgjæret .. vil jeg ha noe å vinne på å hive litt Biofine oppi og la det stå et par dager / en uke til? eller er jeg for sent ute nå?..

Biofine SKAL brukes etter endt gjæring. Du forveksler det kanskje med Clarity-Ferm? Kjør på med Biofine.
[/url]

supert! Takker for raskt svar!
da er det bare å løpe og hente og gjøre klar for fating til uka! :)
 
Gahr skrev:
Treig skrev:
ett spørsmål.. jeg har to brygg som er ferdig utgjæret .. vil jeg ha noe å vinne på å hive litt Biofine oppi og la det stå et par dager / en uke til? eller er jeg for sent ute nå?..

Biofine SKAL brukes etter endt gjæring. Du forveksler det kanskje med Clarity-Ferm? Kjør på med Biofine.

Da var (omsider) flaskene hentet (mitt nick ER jo tross alt Treig..) og jeg kjører på med litt go'stoff oppi karene for å se om det fungerer..
ifølge teksten på flasken virket det som om det magiske innholdet skulle oppi når sekundær-gjæring starter.. men da dette er litt "eksperimentelt" kjører jeg på nå, som du sier Gahr :) 
 
Bedre sent enn aldrig ;)

Jeg har prøvt det på en ipa. Tilsatte det 6 eller 7 dagen sammen med tørrhumle. 2tbs (ca en halv flaske) på 40 liter
Det funket overaskende bra.

Hvordan bruker dere andre biofinen?
 
Klaringsmidler bør ikke tilsettes for tidlig. Da kan gjæren bunnfelle for tidlig, og man risikerer problemer med at gjæren ikke får ryddet skikkelig opp i ølet. Jeg venter alltid til SG er stabil.
 
Jeg ville gjort det, ja (selv om jeg ikke cold crasher, men heller skrur tempen jevnt nedover i løpet av noen dager...).
 
Gahr skrev:
Jeg ville gjort det, ja (selv om jeg ikke cold crasher, men heller skrur tempen jevnt nedover i løpet av noen dager...).

Supert. Takk for tipset.
Hva er fordelen med å senke temp gradvis?
 
Man unngtår å gi gjæren "kuldesjokk". ved for rask senking av tempen kan man risikere at gjæren skiller ut uønskede stoffer i ølet igjen. Etter min erfaring er vel dette egentlig mest et akademisk problem, men jeg gjør det likevel.
 
Gahr skrev:
Man unngtår å gi gjæren "kuldesjokk". ved for rask senking av tempen kan man risikere at gjæren skiller ut uønskede stoffer i ølet igjen. Etter min erfaring er vel dette egentlig mest et akademisk problem, men jeg gjør det likevel.

Jeg har samme erfaring, jeg har laget en del lagere der noen ved uhell har hatt en rask nedkjøling til 2 grader, jeg har ikke merket noen usmak på disse.
 
Hvordan vil dette fungere på øl som skal flaskes og karboneres naturlig? Jeg var på nippet til å tilføye litt biofine i gjæringskaret i dag, men kom plutselig på at jeg trenger gjæren litt til.
 
Tilbake
Topp