• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Fellesinnkjøp: PT100, 3 leder, silikonledning, 6mm

Kan noen tegne, eller forklare, hvordan jeg kobler på denne sensoren? Har REX-C100, og en sensor som bare har to ledninger. Bildet er av den gamle.
49ae913af34ff6827a9d1cb87c6b6b84.jpg

6d65bb94f2a2cf998e94cef28a512aa4.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er den nye treledersensoren jeg trenger hjelp til å koble. Det fungerte fint tidligere med den gamle toledersensoren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har nå prøvd dette. Sensoren registerer ikke temperaturen. Har også prøvd å bytte de to røde mellom 9 og 10, uten hell. Her er bilde av ledningene på ny og gammel sensor.
8109cdd1f2e99913f1863efc9975e24d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Prøv å bytt en av de to røde med den på 8. Ifølge det som står på enheten din skal det stemme slik jeg skrev det først, men folk her har vel også nevnt at noen skjemaer har vært feil.

Har du også satt PIDen til å skjønne at det er en RTD du har koblet på nå og ikke en TC? F.eks pt-100 hvis det er det du har nå?
 
Prøv å bytt en av de to røde med den på 8. Ifølge det som står på enheten din skal det stemme slik jeg skrev det først, men folk her har vel også nevnt at noen skjemaer har vært feil.

Har du også satt PIDen til å skjønne at det er en RTD du har koblet på nå og ikke en TC? F.eks pt-100 hvis det er det du har nå?
Nei, jeg har ikke endret noe på PIDen. Vet heller ikke hvordan. Får forske litt mer i morgen. (jeg aner for øvrig ikke hva RTD eller TC er, eller betyr, heller. Kanskje bare flaks at dette har virket tidligere?). Takk for hjelpen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei, jeg har ikke endret noe på PIDen. Vet heller ikke hvordan. Får forske litt mer i morgen. (jeg aner for øvrig ikke hva RTD eller TC er, eller betyr, heller. Kanskje bare flaks at dette har virket tidligere?). Takk for hjelpen!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Aha. Da er det nok derfor. Jeg kikket litt i manualen men skjønte ikke helt hva parameteren heter.

Hvis du ser i manualen og ser helt nederst til høyre så står det masse verdier bestående av to tegn. Finn verdien som samsvarer med prober din, og temperaturområdet du skal bruke, så skal det svinge.

TC og RTD er to forskjellige typer sensorer. For riktig avlesning må PIDen skjønne hvordan den skal tolke signalene den får.
 
Nei, jeg har ikke endret noe på PIDen. Vet heller ikke hvordan. Får forske litt mer i morgen. (jeg aner for øvrig ikke hva RTD eller TC er, eller betyr, heller. Kanskje bare flaks at dette har virket tidligere?). Takk for hjelpen!

Du skal endre fra "Thermocouple" til "PT100" som temperatursensor. Sannsynligvis ved å sette "SL1" til "1100" (om jeg fant rett bruksanvisning). Denne skal også vise hva slags sensor den er stilt inn til å bruke når du slår den på. Nederst til høyre skal du se et "PT"-lignende symbol før temperaturen vises og jeg gjetter på at du har et K-symbol.

Skjermbilde 2016-08-22 kl. 07.45.36.png
 
(jeg aner for øvrig ikke hva RTD eller TC er, eller betyr, heller.

RTD = Resistance Temperature Detector - altså temperaturmåling basert på at motstanden endrar seg med temperatur

TC = ThermoCouple. I ein Thermocouple er det visst spenningsvariasjon ein måler.

PT100 = Ein RTD-temperatursensor som bruker metallet Platina og forskjell i motstand i metallet når temperatur forandrar seg. PT100 har 100 ohm i motstand ved 0 grader og motstand aukar med 0.385 Ohm pr. grad C.

Det er ofte 3 leiarar på ein RTD PT100 og det er fordi det også er motstand i ledningane frå sensoren til instrumentet og denne motstanden vil instrumentet måla mellom dei to som (vel ofte) har lik farge - dei er kobla samans i sensor-enden. Dermed kan instrumentet korrigera for ledningsmotstanden enten ledningslengde er 1 meter eller 50 meter.

http://www.automatisering.no/artikler/temperaturmaling-slik-virker-pt100-elementet/218877
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermocouple
 
Tilbake
Topp