Ferdig gjæret?

Hei! Jeg brygger mitt aller første brygg. Fant ut at jeg ville prøve med ett ølsett først for å se hvordan prosessen er. Kjøpte festival old suffolk strong ale. Den har nå stått til gjæring i 11 dager. I følge det som står i manualen i ølsettet, så skal det holde med 10 dager, men etter å ha lest i forumet så ser jeg at ølsett gjerne står i 14 dager. Jeg har ikke hatt aktivitet i gjærlåsen på 5-6 dager, men har skjønt at det også kan komme av at gjæringskaret kanskje ikke er 100 % tett. Jeg målte OG som var på 1056. FG er nå på 1014. Ifølge manualen skal det kunne tappes på flasker når den kommer på 1014. Tror dere jeg kan tappe nå, eller anbefales det å uansett vente i 14 dager? Stemmer det at alkoholprosenten nå er på ca 5,6, og at jeg regne med at den øker til 5,9 etter karbonering? Ifølge esken skal brygget komme på 6, så hvis utregningen stemmer så høres dette riktig ut.

Går sikkert bra å tappe på flasket. Men hvis du måler fg med noen dagers mellomrom og den er uendret. Da er du sikker på at den er ferdig gjæret.

Uten at jeg har regnet noe på det kan det se ut til å stemme ca med alkoholen ja.

Det høres bra ut. Så oppi spannet nå, og så det var minimalt med skum på toppen. Det er vel kanskje også ett tegn på at gjæringa er over? Det var mye skum når jeg sjekka da aktiviteten i gjærlåsen ga seg for 5-6 dager siden. Jeg er sikkert bare utålmodig etter å få testa resultatet, så fikk lyst til å flaske nå. Det skal vel mye til nå for at jeg kan oppleve at det blir for mye trykk i flaskene hvis jeg flasker nå? Vil det ha noe å si på smaken hvis jeg tar det nå i stedet for å vente noen dager til? Fikk forresten ett spørsmål til nå. La akkurat oppi humlepellets i mitt neste brygg som har stått i fem dager. Det ble full aktivitet i gjærlåsen rett etter at jeg satte på lokket igjen. Er dette vanlig? Det skjedde ikke med det første brygget.

Jeg opplever også full aktivitet i gjærlås rett etter jeg setter på lokket etter tørrhumling, men det gir seg raskt. Tror det kommer av kullsyre som blir utløst av humlen og litt dulting i karet ifb prosedyren. Ikke noe å bekymre seg for.

Ble litt usikker på at det var såpass forskjellig reaksjon på dem. Men da ordner det seg nok bra. Egentlig bare moro å se det ble mer aktivitet. Kanskje litt spesielt, men jeg blir litt fasinert av den ploppinga jeg :)

Tilbake
Topp