Ferdig gjæret?

Hei!

Jeg har to 25liters batcher med lager gjæret på wlp940 I 12.5 grader. En med pale og en med pilsnermalt. Beregnet og steppet en gjærstarter til 950mrd gjærceller og delte på 2. Den ene har stått 2uker til torsdag og den andre på søndag, men begge to har stoppet på 1.019 som jeg har målt over fire dager. FG er egentlig 1.013 Burde jeg bry meg om forskjellen? Virket som det stormgjæret i noen dager før det plutselig stoppet opp. FG er beregnet i beersmith, men jeg kan kanskje ikke bruke programmet som noen fasit? Vil jeg evnt få ned OG ved å øke temp siste dagene som en diacetyl rest?

OG er allerede gitt i det du satte til gjæring, men du kan kanskje få ned SG slik at du ser på en FG ;)

OG - Original gravity, idet du satte det til gjæring, utgangspunktet.

SG - Specific gravity, alle målinger tatt ved et random tidspunkt. Der og da.

FG - Final gravity. Når du er sikker på at ølet ikke gjærer lengre ned. Sånn blir det.

Øk tempen med 2-3 grader. Rugg litt på dunken, ikke splash, vent to dager og så ta ny måling, vent så to dager til, er det samme som forrige måling har du nådd FG og hiver på flaske.

Men alt ettersom hva du har gjort så får du den kanskje ikke lengre ned.

FGen Beersmith gir deg er en teoretisk/kalkulert FG gitt ut fra parameterne Beersmith har å jobbe med. Denne taes med en klype salt, med mindre du har justert parameterne i programmet og bryggeprosessen går helt i henhold til disse etter at du har prøvet og feilet noen brygg.

Blandt annet er pitchrate, viability og temperatur veldig viktige sånn sett. Pitchrate er det hjemmebryggere har minst kontroll over, så en klype salt må til uansett om enn litt mindre enn hvis du har kontroll på resten og har skrudd inn programmet.

Sist redigert:
Det har skjedd flere ganger at jeg ikke har nådd FG selvom jeg har god kontroll på meske og gjæringsprosess. Føler kanskje at jeg tilsetter for lite gjær selvom den er beregnet med mrmalty eller lignende. Lurer på om jeg skal overpitche neste gang for å se. Jeg tilsetter ikke noe annet oksygen en 5minutters god risting på gjæringskaret.

Ja jeg tilsetter alltid en halv tskje gjærnæring i starter og vørter. Kunne jo investert i oksygen, men er litt lei å dra det inn i heimet.

Tilbake
Topp