ferdig gjært?

jank

 
Jeg har en brown ale sak stående på gjæring ved 19 grader. Den hadde OG 1060 og jeg hadde i 2 pakker Overgjær Safale 04i 50 l vørter. Nå, 9 dager etterpå viser den SG 1020, det virker som om gjæringen har stoppet opp siden jeg målte det samme for 3 dager siden. Smaken er veldig god og jeg har lyst til å sette det over på fat, burde jeg vente 4-5 dager til? Er redd for at det skal utvikle bismak..
 
jank skrev:
Jeg har en brown ale sak stående på gjæring ved 19 grader. Den hadde OG 1060 og jeg hadde i 2 pakker Overgjær Safale 04i 50 l vørter. Nå, 9 dager etterpå viser den SG 1020, det virker som om gjæringen har stoppet opp siden jeg målte det samme for 3 dager siden. Smaken er veldig god og jeg har lyst til å sette det over på fat, burde jeg vente 4-5 dager til? Er redd for at det skal utvikle bismak..
Hvilken temp mesket du på? Du kan vel strengt tatt vente noen dager til:)
 
[/quote]Hvilken temp mesket du på? Du kan vel strengt tatt vente noen dager til:)
[/quote]

Det er speidel, og jeg brukte standard meskeprogram
 
Begge mine Brown Ales hadde OG 1.060 og endte på 1.011 etter 14'ish dager med Wyeast #1084. Mashtemp 68.

Fordi om jæringsaktiviteten tilsynelatende ser ut til å stoppet opp ville jeg nok latt dunken stå noen dager til så gjæren får tid til å rydde opp etter seg.
 
Antageligvis er den ferdig gjæret, men la den stå i to-tre dager til, slik at gjæren får ryddet opp etter seg.

Det er ingen fare for usmaker etter så kort tid. Flere måneder og høy temperatur kan føre til autolyse og ødelegge ølet ditt, men opptil en måned i gjæringsbøtta er helt trygt.
 
Dette fikk meg til å lese i moderne hjemmebrygging og endelig forstå betydningen av mesketemp :) Jeg skal studere nøyere mesketemperaturer og ville nok gått for litt lavere mesktemp på alen min, samtidig skulle det ikke være stort problem da Og 1060 og FG 1020 skulle gi ca 5 % alkohol, det kan kanskje være godt med litt sødme i ølet også, prøvesmakingen virker iallfall lovende..
 
Tilbake
Topp