Fermentasaurus - lukket overføring

BuddhaBar

Norbrygg-medlem
Jeg har gjæret mitt første brygg på fermentasaurus og fikk en par uheldige opplevelser som jeg håper noen kan bidra med å oppklare. Jeg hadde gjæring under trykk og alt funket bra frem til stormgjæring var ferdig. Da sank psi gradvis nedover, noen som gjorde at jeg hele tiden måtte fylle på CO2. Trykket var satt til 1,2 bar. Tyder på lekkasje, men jeg finner ingen lekkasje. Tips?
Ved lukket overføring til fat har jeg ca 1,5 bar i fermentasaurusen og 0,5 bar i fat. Det resulterte i myyyye skum. Jeg justerte litt, men fortsatt myyye skum.
Hva anbefaler dere i trykk ved overføring?
Jeg reddet mye av ølet, men måtte åpne dunken og overføre på annen oksygerende måte.
Jeg testet med vann og trykk i etterkant, justerte trykk til hhv 1,5 og 1,2, men det var da fortsatt stort tempo i overføringen og mye skum fra starsandblandingrn jeg brukte.
Jeg opplever altså stort tempo i overføringe, men også mye bobler i slangen som gjør at det blir mye skum og sløseri av CO2. Kan det derfor være andre bugs som lager boblene?
 
Generellt for mottrykksfylling; enten det er til flasker eller fat, er det lurt å unngå å utsette ølet for lavere trykk enn det det er karbonert med. Så hvis ditt øl var karbonert og i likevekt i fermentosaurusen ved 1.2 bar ville jeg startet med å trykksette mottakerfatet til 1.5 bar. Så det samme til fermentosaurusen. Så kobles slangen mellom fat og fermentosaurus til. Så slippes trykkes forsiktig fra mottakerfatet og ølet renner over. La aldri trykket synke under 1.2 bar i fatet. Det er når ølet kommer fort inn i en atmosfære med lavere trykk enn det ølet er karbonert ved at det begynner å skumme.
 
Sist redigert:
Generellt for mottrykksfylling; enten det er til flasker eller fat, er det lurt å unngå å utsette ølet for lavere trykk enn det det er karbonert med. Så hvis ditt øl var karbonert og i likevekt i fermentosaurusen ved 1.2 bar ville jeg startet med å trykksette mottakerfatet til 1.5 bar. Så det samme til fermentosaurusen. Så kobles slangen mellom fat og fermentosaurus til. Så slippes trykkes forsiktig fra mottakerfatet og ølet renner over. La aldri trykket synke under 1.2 bar i fatet. Det er når ølet kommer fort inn i en atmosfære med lavere trykk enn det ølet er karbonert ved at det begynner å skumme.
Takk for konstruktivt svar. Har noen formening om hvorfor det er store bobler i slangen ved overføring? Det suges tett om til trykksettet, men deretter blir det store tomrom/bobler til tross høyt tempo i overføringen.
 
Sist redigert:
Det kan være lurt å sette på et lite "søkke" rett bak stålballen der ølet går inn under overføring feks. En rustfri mutter eller lignende,, slik at innsuget suger opp øl og ikke Co2. Bruker samme prinsippet i en diy tank, og problemet var løst på denne måten. Ellers er det som @beefeater sier.
 
Takk for konstruktivt svar. Har noen formening om hvorfor det er store bobler i slangen ved overføring? Det suges tett om til trykksettet, men deretter blir det store tomrom/bobler til tross høyt tempo i overføringen.

Ølet ditt "ser" trykket i mottaker tanken, og hvis dette trykket i mottakertanken er lavere enn det er i fermentosaurusen så vil co2 bli frigitt, de to tankene prøver å utligne trykkforskjellen mellom seg, og da blir co2 frigitt fra ølet for å få til dette.

Som nevnt over så må du trykksette mottakertanken til minimum det som er i fermentasaurusen, og så slipper du ut litt trykk sakte med en spundventil til det renner så blir det mindre skum. Hvis du vil ha omtrent 0 skum så fyller du begge tankene til et høyere trykk enn det som er på fermentasaurusen fra før av. Da vil ikke ølet slippe co2 da atmosfæren rundt det har et høyere trykk enn det er co2 i ølet.
 
Ølet ditt "ser" trykket i mottaker tanken, og hvis dette trykket i mottakertanken er lavere enn det er i fermentosaurusen så vil co2 bli frigitt, de to tankene prøver å utligne trykkforskjellen mellom seg, og da blir co2 frigitt fra ølet for å få til dette.

Som nevnt over så må du trykksette mottakertanken til minimum det som er i fermentasaurusen, og så slipper du ut litt trykk sakte med en spundventil til det renner så blir det mindre skum. Hvis du vil ha omtrent 0 skum så fyller du begge tankene til et høyere trykk enn det som er på fermentasaurusen fra før av. Da vil ikke ølet slippe co2 da atmosfæren rundt det har et høyere trykk enn det er co2 i ølet.
Takker, bør fermentasaurusen stå høyere enn fatet, eller har det ingen ting å si?
 
Overfører du med 2-3 psi lavere trykk på fatet ditt enn i gjæringstanken så går det skumfritt.

Du opplever fall i trykket mot slutten fordi ølet tar opp CO2. Endring i temperatur i ølet vil også påvirke.
 
Tilbake
Topp