Fersk lagergjær glemt bort i romtemperatur i 3 mnd. Bruk eller kast?

terjeanton

Norbrygg-medlem
Hadde en uåpnet postpakke med endel humle stående siden begynnels av august i påvente til neste brygging. Det jeg hadde glemt at jeg hadde også bestilt fersk lagergjær av typen WLP-940 som låg i esken. Dette har ligget siden august i romtemp, og denne gjæren har iflg pakke begrenset holdbarhet og bør lagres rundt 4 grader. Er det håp for denne i en starter eller er det bare å kaste?
 
Hadde en uåpnet postpakke med endel humle stående siden begynnels av august i påvente til neste brygging. Det jeg hadde glemt at jeg hadde også bestilt fersk lagergjær av typen WLP-940 som låg i esken. Dette har ligget siden august i romtemp, og denne gjæren har iflg pakke begrenset holdbarhet og bør lagres rundt 4 grader. Er det håp for denne i en starter eller er det bare å kaste?
Som @john petter sier: Se hva som skjer i en starter:).

Jeg trur nok sjansen for at det er liv der, er heller liten. Men prøv. Trur sjansen øker litt i en tynn starter, rundt 1.020. Og antakelig er det ikke noe poeng i å sette den på en rører. Her skal du jo bare finne ut om det er liv. Det aller meste i den pakka er død gjær som du kanskje uansett ikke vil ha med videre. Så om du får liv i den, ville jeg tatt litt av det du får ut, og satt en ny starter på det. Den døde gjæren vil legge seg på bunnen, så du kan jo dekantere av den aktive gjæren som er i suspensjon mens starteren går, så er du kvitt den.

Ikke gi opp for tidlig. Det kan vise seg liv etter flere dager. Men vær ekstra omhyggelig med hygienen. Siden du må regne med at denne gjæren ikke vil komme i gang før det er gått ei god stund - om den kommer i gang:) - vil andre og mer tvilsomme organismer ha gode tider om de får sjansen.
 
Takk for svar. Ja mulig det ikke er bryet verdt. Kan være vanskelig å beregne hvor bra den evt blir og kanskje den har utviklet uønskede stoffer. De to pakkene havner nok i søpla.
 
Ville vel ihvertfall sett den an litt. Det er jo frysevare, så tre måneder i romtemperatur høres ikke helt optimalt ut.
 
Takk for svar. Ja mulig det ikke er bryet verdt. Kan være vanskelig å beregne hvor bra den evt blir og kanskje den har utviklet uønskede stoffer. De to pakkene havner nok i søpla.
Den har neppe utviklet negative stoffer, men sannsynligvis er en god del av gjærcellene døde. Men jeg tipper at det kan være liv i noe av dem. Da vil de kunne lage en full starter. Men som Finn sier, hvis det er bare noe få, og kanskje litt søvnige celler, så tar det litt tid før de er igang og da er de særlig utsatt for konkurranse fra andre ting som befinner seg rundt oss hele tiden.

Jeg tro jeg ville satt en liten starter. 1 - 1,5L. Skjer det ingenting, så er tapet av spraymalt lite. Er det fart i den, så har du en god start til en 3L starter.
 
Tilbake
Topp