FG 1020 Grensen

Hei

Det første All-grain brygget er nå tappet på flasker, en bitter med god smak og potensiale, så sånn sett er alt bare fryd og gammen.

Men vi sliter litt med FGen. brygget hadde en OG på 1050 og skulle hatt en FG på 1014 i følge beercalc. vi endte på 1020.
Etter å ha lest artikkelen om 1020 grensen ser jeg godt hvorfor vi ikke kom under 1020, det er fortsatt en jobb å gjøre både med mesking og gjærstarter.

spørmålet er om det nå i starten er lurt å legge OGen litt høyt( for å få mer korrekt styrke), til vi får mer trening, og bedre kontroll på FGen. Eller vil det bare gjøre vondt værre, og gi for søte øl. 
 
Det er enklere med lav OG å komme på et lav FG tror jeg. Prøv også laver mesketemp, tilsette farin (hvis det passer øltype), gjærnæring, belufting, øke gradvis temp under gjæring. Men du har jo allerede lest artikelen..
 
Bare en kommentar: Fikk meg en overraskelse da jeg målte FG på siste brygg, 1010 (OG 1055). Har ligget rundt 1020 tidligere brygg. Eneste jeg kan se jeg gjorde anderledes, er at jeg denne gangen vugget gjæringskaret i 2-3 min før jeg tilsatte gjæren. Jeg mener at de bryggeguidene jeg brukte til å begynne med ikke har understreket viktigheten av oksygen i vørtenen før tilsetting av gjær. Først etter at jeg leste litt bøker om brygging samt diskusjoner her på norbrygg forstod jeg at plasking pga av fallhøyden fra kokekar til gjæringsbøtta ikke nødvendigvis var god nok belufting.

Tor Ivar
 
TorIvar skrev:
Bare en kommentar: Fikk meg en overraskelse da jeg målte FG på siste brygg, 1010 (OG 1055). Har ligget rundt 1020 tidligere brygg. Eneste jeg kan se jeg gjorde anderledes, er at jeg denne gangen vugget gjæringskaret i 2-3 min før jeg tilsatte gjæren. Jeg mener at de bryggeguidene jeg brukte til å begynne med ikke har understreket viktigheten av oksygen i vørtenen før tilsetting av gjær. Først etter at jeg leste litt bøker om brygging samt diskusjoner her på norbrygg forstod jeg at plasking pga av fallhøyden fra kokekar til gjæringsbøtta ikke nødvendigvis var god nok belufting.

Brygget første brygget med luftesten og pumpe i dag, og dette fikk bra aktivitet i gjærlåsen etter ca 45 min.
dette er ny rekord, her i huset ihvertfall 8) .
Skal sies at det er et lite brygg på 20 liter. men likevell er det hurtig start, gleder meg til å se FG på dette. i Beersmith er den kalkulert til 1010 så time vill show :)
 
Tilbake
Topp