FG på Smithwicks klone

Hei, jeg har brukt denne oppskriften jeg fant på nettet for å lage noe som likner Smithwicks :)

Pale malt 3,9kg
Krystallmalt 600g
R.Barley 250g
Kandissirrup, flytende, 250ml (hatt i da koking begynte)

Mesket med 12,3l i 60 min.
Skylte så med vann til jeg hadde 27l klar til kok, kokte i 60 min.

Jeg brukte både fersk og tørr gjær, 1 pk med ESB london ale pose :) ble redd denne ikke var nok siden jeg ikke rakk å lage starter så jeg hadde oppi safale04 i tillegg. (gjør jeg noe galt om jeg blander tørr/fersk gjær?)

OG: 1045 FG:1017

Skulle treffe 1048 på OG, men jeg har ikke hatt øl som stoppet så høyt som 1017 før, intressert i om noen kan forklare det for meg, hva har jeg gjort galt? Dette er vel dårlig utgjæring?
 
Tilsatte du gjæræring ? Og hvordan tilsatte du O2 i vørteren ? Ristet du karet godt ? Uansett blir det øl :) bittelitt søtere en hva det kunne blitt. To forskjellige gjærer gjør ikke noe, kanskje det blir helt konge :)
 
Jeg elsker søtt øl så det går nok fint! tilsatte ikke gjærnæring, jeg har vørterlufter ned i dunken, det splasher ganske bra, fullt av bobler og brus i karet da jeg har på lokket :)
 
Den lå rundt 68-70 grader

edit: forbehold om å huske feil, brygget en stout også, skrev ikke opp temp. men at den lå på 67 og over er jeg sikker på.
 
Jeg har mistet kilden til oppskriften min, lette gjennom andre tråder der folk har laget den og 1016 var det første jeg så. Antar at det stemmer bra hvis vi vil ha mye sødme og lav alkoholstyrke, eller er jeg på jordet? jeg har iallfall prøvesmakt den ved flasking og det lover godt, minnet mye om kilkenny jeg kjenner fra før :)
 
Tilbake
Topp