FG stoppet på 1,022. Hva har skjedd

Hei.
Jeg brygget en Triple for 2 uker siden som endte med en OG på 1,086. 12 dager senere er FG nede på 1,022, alt for høyt. Jeg mesket på 65 grader, brukte pilsmalt og sukker, lagde starter av WLP550 etter beregninger fra brewersfriend.com, og luftet med ren oksygen i 1,5 min med 1l/min. Gjæret på 20 grader de første 3 dagene, gjæret så på 22 grader.
Alt ligger dermed til rette for god gjæring, men den gang ei.
Det skal sies at jeg aldri har opplevd dårlig utgjæring, og dette var første gang jeg brukte ren oksygen. Jeg så stenen bruste. Noen tanker?
 
Dette virker snålt - dersom FG faktisk blir 1.022. Det eneste jeg kan komme på, er å spørre om du beveget steinen rundt mens du tilførte oksygen? Lar du den være i ro, forsvinner vel det meste av oksygenet rett opp i atmosfæren?

Men er du sikker på at 1.022 er FG? Jeg ville i alle fall prøvd å sette opp temperaturen, og få gjæren i suspensjon. Belgisk gjær kan gjøre mye rart, og kan gjerne trenge godt med tid for å bli ferdig:). (Skjønt jeg har ikke brukt akkurat denne.)
 
Sist redigert:
Skulle tro at alt lå til rette for god utgjæring. Laget en stout i April som hadde OG på 1090. FG havnet på 1015 etter 5 dager. Brukte slurry fra M-07. Uten oksygen. Vet ingenting om den gjærtypen du brukte. Mulig den gir lavere utgjæring ?
 
Du bør vel øke tempen jevnt ellers så kan vel 550 ta seg en pause. Du kan prøve å skru opp tempen og vente.
 
Hvor mye sukker brukte du? Mye "hurtig" sukker kan endre gjærens evne til å omdanne lengre sukkerarter.

Jeg har sett tips om å tilføre oksygen i to omganger for brygg med høy OG, dvs ved pitch og etter 12 timer. Men har ikke testet dette selv og dette hjelper ikke "after the fact" :)
 
Min eneste mulighet til å få temperaturen over 22 grader er å sette ølen på badet. Det er hvertfall aktivitet i gjærlåsen nå. Og siden sist måling for to dager siden har FG gått ned 2-3 poeng.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
Enkelte gjærtyper er lunefulle. Vent ytterligere to uker før du trekker konklusjoner. Ville ikke startet med livreddende tiltak enda annet enn litt økning på temperatur.
Enkelte Belgiske liker dårlig temp. nedgang. Dersom den har fått stå uten kontroll, kan den godt øke opp til 5 ℃ under stormgjæring. Du får da lett et tilsvarende temp. dropp når stormen legger seg.
Dersom du lar den stige fritt, bør du endre romtemperaturen til Max temp (på karet) når stormen er over.
Forsøkte å vise noe lignende grafisk for en tid tilbake. Usikker på om den gjør det enklere å forstå :)
39171506787e0ee10f150049a697aaea.png
 
Enkelte gjærtyper er lunefulle. Vent ytterligere to uker før du trekker konklusjoner. Ville ikke startet med livreddende tiltak enda annet enn litt økning på temperatur.
Enkelte Belgiske liker dårlig temp. nedgang. Dersom den har fått stå uten kontroll, kan den godt øke opp til 5 ℃ under stormgjæring. Du får da lett et tilsvarende temp. dropp når stormen legger seg.
Dersom du lar den stige fritt, bør du endre romtemperaturen til Max temp (på karet) når stormen er over.
Forsøkte å vise noe lignende grafisk for en tid tilbake. Usikker på om den gjør det enklere å forstå :)
39171506787e0ee10f150049a697aaea.png
Jeg kontrollerte den under stormgjæring. Holdt den rundt 20 grader, men når stormgjæring var over falt den litt, som gjerne ikke var ideelt. Etter det lot jeg den stå i romtemperatur som er 22 grader på vinteren. Den har kommet i gang igjen nå, men til neste belgiske øl skal jeg ha mulighet til å varme opp. Sist jeg brukte denne gjærstammen var det varmere i luften, og den fikk da gjære på 24 grader.
Tusen takk til alle for veldige gode svar. Jeg sjekker FG igjen om en ukes tid. Jeg vet den har kommet i gang igjen nå.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
Etter å ha stått noen dager på 26 grader er FG nede i 1016. Så det kommer seg betraktelig! Får se over de neste dagene hvordan det utvikler seg.
 
Tilbake
Topp