FG

Min overaskelse var stor når jeg trodde primærgjaringen var ferdig på mitt siste maltbrygg. Etter en snau uke målte jeg 1012, men lot det stå en dag til. Da hadde "FG" steget et par grader. Temperaturen var så godt som lik. Jeg valgte å la brygget stå noen dager til, men når FG kun steg tappet jeg på flasker ved ca 1020.
Er dette unøyaktighet i oechslemeteret? etter hva jeg skjønner er det kun temperaturen som gi slike forskjeller i avlesningen på skalaen. Men temp ble målt samtidig, tilnærmet lik.

Er det noen som har forklaring på dette? Ølet er nå ganske godt, ettergjæring på flasker har tatt noe tid, men det tror jeg skyldes litt lav temp ved ettergjæringen.

Dette høres merkelig ut.
Prøv å test oechlevekten i vann for å se om den viser rett.

Eneste jeg kan komme på i farten er att det danner seg gassbobler på oechlevekten som får det til å flyte høyere i målebegeret, eller att du ikke fyller nokk i begret slik att oechlevekten treffer bunnen av målebegeret.

For å unngå gassboblene bruker jeg å snurre det mellom fingrene slik att eventuelle bobbler forsvinner.

Her er en grei forklaring av bruk av oechlevekten.
http://www.youtube.com/watch?v=xtQt7HiObuU&feature=related

Håvard S skrev:
Er dette unøyaktighet i oechslemeteret?

God dag Håvard! Flott at du er her på forumet og har blitt medlem i Norbrygg! Lesja Bryggeri om noen år?

Jeg tror at unøyaktigheter i oechselmålerer som oss bruker er noe en må regne med. Men det betyr at du vet at den viser f.e. 3 grader for mye ved vann på 20 °C. Men forklaringen på at FG stiger fra 12 til 20 kan jeg ikke gi deg. Det må rett og slett være lesefeil eller tenkefeil. Hvis dette skjer også neste gang (og jeg tviler sterkt på dete) må du si fra her..

Ja, vi får stramme grepet om Aminotech og overta lokalene!
Mye nyttigt på forumet her, tar litt tid å sette seg inn i alt, men mye spennende!

Tilbake
Topp