Fikk det VELDIG travelt, hvilket øl?

Vil ein på ca 28 grader kunne lage ein så nøytral øl at pils folket vil klare å drikke dette ølet ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg humler jo mitt en del mer enn pils. Ideen kommer fra David heath. Han sier, og jeg er enig, i at man kan bruke Kveik til å lage "lager" lignende øl hvis man gjærer på lav temp. + at man slipper lagering. Mitt forrige var et øl med pale malt og litt lys Crystal humlet med 20 gr Ekuanot på 60min og 30gr Mandarina Bavaria på 10 min. Ble helt fantastisk.
 
Jeg smakte et lyst øl gjæret med Oslo kveik..... Det var ihvertfall det bryggeren kalte det.
Smakte som pils/blonde. Kunne ikke ha gjettet at det var gjæret med kveik.
Oslo er vel egentlig ikke en ekte kveik, tror jeg? Har ikke fått testet den enda, men det er på blokka. For meg er det mye enklere å gjære på 10-20 grader enn på 30-35, så det har blitt med tanken foreløpig...
 
Oslo er vel egentlig ikke en ekte kveik, tror jeg? Har ikke fått testet den enda, men det er på blokka. For meg er det mye enklere å gjære på 10-20 grader enn på 30-35, så det har blitt med tanken foreløpig...

Oslo kveik er vel en blanding av hummer og kanari ja. Lurer på om det er den som stammer fra eik og tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oslo er vel egentlig ikke en ekte kveik, tror jeg? Har ikke fått testet den enda, men det er på blokka. For meg er det mye enklere å gjære på 10-20 grader enn på 30-35, så det har blitt med tanken foreløpig...
Bryggeren sa noe om at den hadde vært innom labben og blitt rendyrket. Så det er nok ikke en original kveik stamme. Men godt øl laget den.
 
Da var Märzen/Kveik tappet over på fat. Reiste bort i helga og rakk det rett og slett ikke før nå.
Sg 10.61, FG 1.014.
Forbausende bra smak på prøven jeg tok ut, men som jeg ser er nevnt her, ikke klar.
Kanskje jeg lurer i litt gelatin[emoji3] det blir nok mange som ikke er vant til "slikt øl" på den festen...

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
 
Märzen med Kveik slo virkelig an!
Hadde med meg ca 40 liter øl, ett fat med Sierra Nevada Pale Ale klone, ettt fat Märzen kveik, og et halvt fat med Wit.
Knappe 30 stk på festen, ca 10 av de drakk overhode ikke det de hadde med selv, og det gikk nok ca 40 liter.

Heldigvis er det igjen noen liter av Märzen med kveik, så jeg får testa den litt bedre selv.. Smaksmessig var den veldig bra - karbonerte helt bevisst lavt, men dette var vel det eneste som ble litt dårlig mottatt.

Den store overraskelsen var vel at det i hovedsak var damer som ikke hadde prøvd stort annet øl enn pils som nærmest tømte et fat apa [emoji44]
Kveiken ble ikke prøvd før litt utpå kvelden, men de som smakte den "gikk ikke tilbake", den slo veldig an [emoji3]


Tusen takk for gode tips om kveik! [emoji3] Dette var ikke veldig kjent for meg på forhånd, men ble straks veldig interessant, og resultatet ble over all forventning!

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
 
Får ikke redigert via telefonen.
Hadde 50 liter, ikke 40 [emoji3] nå har jeg skarve 10 liter igjen, så det er vel bare å sette igang noen brygg igjen..

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
 
Märzen med Kveik slo virkelig an!
Hadde med meg ca 40 liter øl, ett fat med Sierra Nevada Pale Ale klone, ettt fat Märzen kveik, og et halvt fat med Wit.
Knappe 30 stk på festen, ca 10 av de drakk overhode ikke det de hadde med selv, og det gikk nok ca 40 liter.

Heldigvis er det igjen noen liter av Märzen med kveik, så jeg får testa den litt bedre selv.. Smaksmessig var den veldig bra - karbonerte helt bevisst lavt, men dette var vel det eneste som ble litt dårlig mottatt.

Den store overraskelsen var vel at det i hovedsak var damer som ikke hadde prøvd stort annet øl enn pils som nærmest tømte et fat apa [emoji44]
Kveiken ble ikke prøvd før litt utpå kvelden, men de som smakte den "gikk ikke tilbake", den slo veldig an [emoji3]


Tusen takk for gode tips om kveik! [emoji3] Dette var ikke veldig kjent for meg på forhånd, men ble straks veldig interessant, og resultatet ble over all forventning!

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Kveik er en kjempekul gjær. Ble din klar?
 
Den var ikke klar, men ikke så veldig grumsete heller. Jeg juksa litt med gelatin da, men den fikk ikke virke lenge nok tror jeg.
Har igjen noen liter, så kan tappe ut litt og se i kveld [emoji3]

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
 
Det er med kveik som anna gjær, flokkuleringen varierer. Split-batchet en "Kölsch" her for fjorten dager siden, der var 15 liter som var gjæra med Saure temmelig klar straks etter utgjæring 60 timer etter pitch. US-05 som fortsatt er i dunken på tolvte dagen er ikke flokkulert.
 
Tilbake
Topp