Fikk mykje gjær over i omstikkingsdunken - what to do

Hei.
Første innlegg - 4 brygg.

Eg skulle i går flaske APA'en min som har gjæra i ca 14 dagar og har hatt samme OG i dagesvis.
Det viste seg at eg presterte å få ca 1 liter gjær på et totalvolum på 18 liter over i omstikkingsdunken frå gjæringskaret.
Hell i uhell var at eg var tom for sukker så flasketappinga blei uansett utsatt.

1 liter gjær utav virkar svært mykje og eg lurer no på kva mine options er.

1) La det stå til! Sukkerlake blanda i omstikkingsdunken, la det synke en 1t og så flaske
2) Tappe over i rein dunk, la gjæra bli igjen, sukkerlake og flasking etter en time.
3) Heverten i botnen av karet og forsøke å fjærne gjæra, sukkerlake og tapping.
4) andre?

Er vel mest keen på nr.2.

Årsaken til problemet trur eg var klønete håndtering av heverten, grådigheit og at all gjæra ikkje hadde lagt seg i botnen.

Hei
Ville gått for #1 eller #2:
Hvis #1, IKKE la det synke først; sukkerlaken vil også kunne synke og føre til ugjevn karbonering...
Hvis #2, bør nok dunken stå (kaldt hvis mulig) noen dager før det er hensiktsmessig å stikke om til ny dunk.
Hvordan ser det ut nå etter et døgn? Har gjæren begynt å bunnfelle igjen? 

Med #1 får du uansett bare ekstra bunnfall i flaskene, noe som ikke er et vesentlig problem, versus økt fare for infeksjon og oksidering med gjentatte omstikkinger.

Dunken har stått på kjøkkenbenken sidan igår kveld og det samla seg kjapt ca 1 liter gjær på botnen og det var det samme i dag tidlig.
Brukte US-05 og kaka i gjæringskaret var ikkje spesielt fast så eg antar det ikkje er betre no.
Eg har ingen mulighet til å cold-kræsje.

Er lite keen på oksidering og forsåvidt er det jo også litt ekstra-arbeid.
Oksidering? Blir det usmak frå dag 1 eller gjer det berre øla uegna for lagring?

Grunnen til at eg er litt skeptisk til #1 er at eg ikkje heilt veit korleis eg skal blande inn sukkerlaka når vi pratar om så mykje gjær på botnen. Er det mogleg å røre forsiktig inn uten at all gjæra kjem i suspensjon ("laus gjærkake" i primær)

Odland skrev:
Om du går for #2 øker sjansen for oksidering av ølet, men det vil helst gå greit.
+1 til den, og når gjæren allerede har bunnfelt ganske bra, tror jeg at jeg ville ha tatt sjansen.  :biersmile:

Jeg ville gått for

2) Tappe over i rein dunk, la gjæra bli igjen, sukkerlake og flasking etter en time.

For å unngå oksidering ville jeg tatt over til rein dunk ganske rolig , og unngå mest mulig splæshing.  Ha gjort dette selv med hevert med 2 25 liters plastdunker, og funka bra det

Valgte å stikke om og ta risken på oksidasjon. Infeksjon rekna eg som usannsynlig med en alc på 6,3 og brukbar fokus og flittig bruk av star san

Trur det var riktig val.

Den ukarbonerte øla smakte iallefall svært godt og sånn ca som en litt meir fruktig Sierra Nevada som også var meininga.

Takk for alle innspel  :ilike:

Til en annen gang så er det et annet alternativ som ihvertfall jeg synes fungerer veldig bra. Kjøp en stor sprøyte og tilsett sukkerlake direkte i hver flaske. Bruker selv en på 60 ml og lager lake i en sånn konsentrasjon at jeg tilsetter 10 ml pr 0.5 liter flaske. Da slipper du både å stikke om og problemer med å få sukkerlaken jevnt fordelt i hele batchen.

Tilbake
Topp