Fikk vann i vørter under nedkjøling

Hei!

Jeg holder på med mitt første brygg. Helt på slutten av nedkjøling med spiralkjøler løsnet innkommende vannkobling slik at det kom en liten dusj (veldig lite) med vann oppi vørtern (var da kommet til ca 23 grader). Nedkjølingen hadde da gått i ca 20 min.

Hva tror dere? Vil dette ødelegge brygget? Jeg hadde ikke hatt star-san i hageslangen eller kolingen først. Hageslangen og koblinger er helt nytt og ubrukt.

Hvordan/når finner man i tilfelle ut om brygget er infisert?

Arrgh, klønete.

Det går nok helt fint. Det blir neppe infisert, og om det blir det kan det ta lang tid før ølet blir dårlig. Sur smak og overkarbonering er eventuelle symptomer.

Kommer an på humletilsettingene, men jeg gjetter på at du får mer trøbbel (for bittert) av oppkoket enn du ville fått uten.
Husk at drikkevann i utgangspunktet er behandlet med UV og/eller klor, og slik sett skal bidra veldig lite med mikroorganismer hvis det ikke er ledningsbrudd på veien et sted.

A

Ettersom det er ditt første brygg hadde det nok gått greit uten ekstra oppvarming.
Første batch har en tendens til å forsvinne fortere enn evt. bakterier klarer å utvikle usmaker...

Nå husker ikke jeg hva som er temperaturgrensen for å omdanne alfasyrene, men med tanke på dette humleskjemaet:
upload_2015-3-1_20-21-21.png
....der bortimot all humle er "hop burst", dvs lite bitterhet fra mye humle tilsatt sent i kokingen - så betyr det at du i ferdig brygg skulle hatt mye uomdannet alfasyre og mye aroma. Når du nå kokte opp igjen, må du forvente at du får litt mindre aroma ut av dette (fikses med mer tørrhumle), men at en del av den uomdannede alfasyren har blitt omdannet. Dette betyr at du får et bitrere brygg, og siden IBU allerede skulle være 75, vil det overraske meg om du ikke kommer tett opp mot maksimalt opplevd bitterhet (ca 100 IBU).

Men dette er synsing, og ikke noe jeg har regnet på eller kvalitetssikret. Uansett blir det sikkert helt ok, men kanskje litt bitrere enn du planla.

Hilsen Anders

Ikke at jeg tror det vil være til så mye trøst, men omtrent det samme hendte meg for et par dager siden. Jeg regner med at det går greit. Har jo brygget de enkle ferdighumlede maltekstraktbryggene før, der en bare tilsetter kaldt vann fra springen, og det gikk aldri galt. (Ikke at ølet ble spesielt godt, men det var neppe vannets skyld.) Egentlig hadde jeg nærmest flaks, faktisk, for vanntilsetningen gjorde at jeg endte akkurat på den OGen jeg skulle. Så slapp jeg å kløne med å spe ut:).

Jeg har en pose som skal tørrhumles etter dag 7. Ville dere lagt den oppi tidligere for å få mer aroma? Er det ellers noe jeg kan gjøre ifht gjæringstemperatur for å gå mer aroma eller fruktighet? Kjipt å ende opp ned et superbittert brygg uten smak :)

Nei, ikke legg i tidligere. Om du skal gjøre noe, kjøp litt ekstra humle og øk mengden tørrhumle. Men ikke sikkert det er nødvendig. Smak på det når stormgjæringen er over. Du kjenner fort om det bare er bittert eller om det er litt aroma også.

Takker. Hva med gjæringstemperatur, vil litt lavere eller høyere ha noe å si for smaken? Brygget holdes må på 18 grader

Er vanlig på mange litt mindre bryggerier å brygge mere konsentrert vørt for så å blande opp med vann, dette gjør de fordi at kokemulighetene under stiger gjæringsmulighetene .

Jeg har 75 gram pellets som skal tørrhumles en uke fra lørdag (Chinook, Mosaic og Amarillo, 25g hver). Ville dere hatt mer tørrhumle for å berge aromaen som forsvant under kokingen, eller tror dere dette vil gi aroma nok?

Bare hold temperaturen, evt øk et par grader nå fremover.
Nå ved halvgått løp er det uansett på tide å sjekke SG. Etter dette smaker du på vørteren fra målingen (jeg tar den aldri tilbake uansett). Hvis den oppleves helt aromaløs (humle), kan du øke tørrhumle. Men aromaen du får fra tørrhumle kontra hop burst er heller ikke helt lik, synes jeg, så tror ikke jeg ville gått helt bananas.

Takker! Jeg har gjæret på 18 grader så langt, og det plopper friskt i gjærlåsen. Vil en økning i temperatur påvirke smak? Hvor mye ville du økt i tilfelle, og fra når?

Når stormgjæringen er over, og temp. på karet går ned, kan du vurdere å øke temp i rommet slik at ikke temp i dunken faller for lavt. Du må nesten følge med på temp på dunk og tilpasse til dette. Hvis lørdag er 7 dager, kan du nok vente minst en dag til gjetter jeg på.

Det er under stormgjæringen at du lettest får usmaker hvis temp er feil (for høy). En grad eller to senere i forløpet har mindre å si så vidt jeg vet.

Aha, jeg bruker en temperaturkontroller (STC1000+kjøleskap) så jeg har god kontroll på temperaturen i karet. Så da er det bare til å holde den stabilt på 18 grader i begge ukene da?

Tilbake
Topp