Fiksing av magnetrører - tips?

HåvardK

Norbrygg-medlem
Før sommeren kjøpte jeg en hjemmelaget magnetrører for en grei pris. Siden jeg ikke er i stand til å lage noe slikt selv, så jeg på det som den beste løsningen.
Imidlertid viser det seg nå at jeg sliter med å få den til å fungere slik den skal, og selgeren er ikke tilgjengelig på en stund. Derfor tenkte jeg å forhøre meg om det er noe jeg kan få til å fikse selv, siden det er så mye kompetanse her inne.
Røreren har ei vifte med påmonterte magneter som er bygget inn i en liten boks av tre. Den har av/på-bryter og trinnløs hastighetsregulering, og dette funker noenlunde bra. Med små mengder vann og med en liten kolbe med helt flat bunn, slik som en presskanne, greier den å lage fin flow. Men med gjærstarter på 1,5 liter i en Erlenmeyerkolbe på 3000 ml sliter jeg både med å få magnetpinnen sentrert, og når (hvis) jeg endelig får til det, tar det ikke lang tid før selve pinnen faller av magnetene og ut til en av sidene. Jeg byttet også magnetpinne fra den lille tynne jeg fikk med på kjøpet til en større ovalformet sak.
Jeg har forsøkt å justere avstanden fra kolben til vifta, men det var ikke tilstrekkelig. På ett tidspunkt oppfattet jeg at magnetene på vifta var av ulik styrke, og at dette var årsaken til at den beveget seg ujevnt. Jeg byttet derfor ut disse, men det var ikke nok (magneter fra Clas).
Er det noen som har adekvate tips til enkle grep som kan få denne til å fungere? Jeg har tenkt på å anskaffe kraftigere og evt større magneter, siden det ikke virker å være noe problem å få i gang vifta. Vil det være en mulig løsning, eller er det andre ting en må tenke på?
 
Bruker disse magnetene med denne rørepinnen i mitt 2'dre magnetrørerbygg, fungerer veldig bra for meg med en 220V vifte og en lysdimmer for 220V LED pærer som hastighetsregulator.
Ingen problem med fire liter i en fem liters kolbe som forøvrig er det største jeg har forsøkt, fremdeles god dyp vortex med fire liter i kolben.

Har også kjøpt en oval rørepinne, men finner at pinnen over gir best resultat hos meg, samme lengde på rørepinne og magnet.
 
Bruker disse magnetene med denne rørepinnen i mitt 2'dre magnetrørerbygg, fungerer veldig bra for meg med en 220V vifte og en lysdimmer for 220V LED pærer som hastighetsregulator.
Ingen problem med fire liter i en fem liters kolbe som forøvrig er det største jeg har forsøkt, fremdeles god dyp vortex med fire liter i kolben.

Har også kjøpt en oval rørepinne, men finner at pinnen over gir best resultat hos meg, samme lengde på rørepinne og magnet.
Takk for kjapt svar. Noen idé om hvor slike kan kjøpes i Norge, for ikke å si Trondheim? Er en utålmodig sjel...
 
Takk for kjapt svar. Noen idé om hvor slike kan kjøpes i Norge, for ikke å si Trondheim? Er en utålmodig sjel...
Rørepinne på bakke brygg, ev. hvis du er veldig utålmodig komplett magnetrører har de også http://us10.campaign-archive1.com/?u=e8a9bbfc8ff60419bdd71dfca&id=bd33abba4f

Neodym magneter selges mange plasser, uten at jeg har kjøpt dette i norge, google kanskje?
N52 kvalitet er det jeg så etter, den sterkeste neodym spesifikasjonen, samt bredde/lengde som passer til vifte og rørepinne.

Lykke til !
 
Takk for lenke. Har lyst å oppgradere min egen DIY :)
Er ikke N52 så kraftige at de kan 'låse' enkelte elektromotorer?
På min første magnetrører (som jeg benytter ennå til mindre volumer) limte jeg et metall lokk på viften for å "skjerme" motoren for magnetfeltet, dette prinsippet
.. in order to shield, for example, an electronic device from external magnetic fields, engineers will often use a shell or case that comprises of a material with a very high magnetic permeability - that is, a material that will allow a lot of magnetic flux lines within it, effectively concentrating the lines inside the material, and then "channeling" them away from the delicate electronics inside.

På versjon 2 ligger magnetene limt med epoxy ut på viften og langt fra senter, der fungerer oppsettet helt fint uten skjerming hos meg iallefall, hadde en liten 220V vifte liggende samt 220V LED dimmeren og en stor sigarkasse, så denne kostet meg under hundre kroner i deler. Hastigheten kan reguleres trinnløs fra liten vortex til at magneten blir synlig inne i vortexen på 3L startere ihvertfall.
 
Tilbake
Topp