Filter , noen som har erfaring og eventuel tips

Bruk av klarningsmiddel i kok, la avkjølt vørter bunnfelle, og valg av gjær som flokkulerer godt, kjøling til 1C i et par uker og så omstikk med mottrykksfylling vil gi deg krystallklart øl uten filtrering. Disse superfine filtrene kan ikke brukes fra gjæringstank til fat, da går det tett med en gang. Jeg har 178 micron filteret til Mac Daddy og det går tett ganske fort ved tapping fra gjæringstank selv med flyteball.
 
Det kommer vel litt ann på vel? Jeg har også et Mac Daddy filter som jeg brukte sist for to uker siden da jeg overførte 55 liter med tørhumlet amerikans IPA fra gjæringstank til fat uten at dette gikk tett. Men det skal sies at jeg hadde CC den i en 5 dagers tid før jeg overførte.
 
Det kommer vel litt ann på vel? Jeg har også et Mac Daddy filter som jeg brukte sist for to uker siden da jeg overførte 55 liter med tørhumlet amerikans IPA fra gjæringstank til fat uten at dette gikk tett. Men det skal sies at jeg hadde CC den i en 5 dagers tid før jeg overførte.
Men var dette det fineste filteret, 178 micron, eller det røde grove som følger med som standard? Fem ganger finere det jeg snakker om. Det røde gjør ikke noe for å klarne ølet men hindrer at ball lock går tett om det er en del ubåter i tanken.

Per snakker altså om 1 micron. En tusendels millimeter.

1280px-How_big_is_1_micrometer__(10690468113).jpg
 
Sist redigert:
Men var dette det fineste filteret, 178 micron, eller det røde grove som følger med som standard? Fem ganger finere det jeg snakker om. Det røde gjør ikke noe for å klarne ølet men hindrer at ball lock går tett om det er en del ubåter i tanken.
Var med 304 og ikke 178, så der har du helt riktig. Aldri testet 178 det er jo mikroskopisk
 
Var med 304 og ikke 178, så der har du helt riktig. Aldri testet 178 det er jo mikroskopisk
Det blå har jeg og brukt en del, men bare på øl som ikke tørrhumles. Har slitt litt med at ølet slipper CO2 i filteret og lager gasslommer. Så siste tida har jeg bare brukt det røde.
 
Bruk av klarningsmiddel i kok, la avkjølt vørter bunnfelle, og valg av gjær som flokkulerer godt, kjøling til 1C i et par uker og så omstikk med mottrykksfylling vil gi deg krystallklart øl uten filtrering. Disse superfine filtrene kan ikke brukes fra gjæringstank til fat, da går det tett med en gang. Jeg har 178 micron filteret til Mac Daddy og det går tett ganske fort ved tapping fra gjæringstank selv med flyteball.
Så om jeg nå setter to ferdige fat på coldcrash ett par uker og så overføre til nye fat vil jeg får klart øl ? Jeg skal flaske dette å servere i ett brylupp i sommer og vil gjerne att det er så klart som overhode mulig
 
Ja kan en bruke filter med allerede karbonert øl altså ?
Du kan, men da må du ivareta trykket i kjeden. Fatet som du tapper fra, og fatet du tapper til (og alt i mellom) må ha høyere trykk enn tilsvarende trykk som ølet er ville vært karbonert med, ellers vil ølet slippe co2 i filteret. Når du så skal tappe så må du blø av trykket i mottakerfatet forsiktig, lettest gjort med en spunding ventil så har du god kontroll, og så lar du trykkforskjellen mellom fatene ta jobben med å dytte ølet gjennom filteret.
 
Har sett noe på youtube der øllet filtreres så det blir veldig klart. Ser Kegland har ett slik system. Noen som har prøvd dette evnt har andre filter å anbefale ? Ett anna spørsmål vil det påvirke smaken mye ?

På førehand så mange slags takke.

Her link: Beer Filtering System 10inch | KegLand

En anna veldig lik: Filtersystem med 1 mikron filter - Ølbrygging AS (olbrygging.no)
Jeg har prøvd den siste, flere ganger, uten hell.

Første gang kjørte jeg en liten "testrunde" fra et fat over til en growler, for å teste med et litt mindre volum. Da slet jeg voldsomt med å få det tett (litt andre koblinger på akkurat det filteret). Når jeg testet ølet etter filtrering var det for så vidt blitt veldig klart, men det var en liten bismak i det. Denne utviklet seg voldsomt over de neste dagene, til ølet ble helt udrikkelig.

Jeg regnet med at dette måtte være oksidering, pga. lekkasjene jeg hadde slitt med. Så jeg byttet koblinger til typen som er i annonsen du lenker til, og prøvde igjen med et annet øl (og nytt filter). Denne gangen var det ikke noe problem med lekkasjer. Men det samme skjedde igjen - en liten bismak rett etter filtrering, som bare etter noen dager utviklet seg voldsomt, til ølet ble udrikkelig.

Sånn skal det åpenbart ikke være, så det er nok jeg som gjør noe feil. Men jeg klarer ikke helt å skjønne hva det er, utover at jeg mistenker oksidering ifm overføringen (det er en liten "purge-knapp" på filteret som kanskje ikke er så effektiv som jeg antok). Så jeg har lagt filteret på hylla enn så lenge.
 
Tilbake
Topp