Finlandmalt - "Svagdrycka"

Hei!

Min kjære Morfar har ordnet meg noe malt fra Finland. Dette er malt han lager brygg på så og si så ofte han kan, og det smaker himmelsk! Men, det er alkoholfritt. (Funker jo fett i familiesammenhenger, men, hei, jeg er jo student!)

Så, det jeg lurer på, er følgende: Kan jeg få watta opp noe alkohol med denne malten? Finnes det evt. noen maltekstrakt med lite smak, så jeg kan "blande" dem og få litt alkohol, men samtidig beholde den herlige smaken? La med noen bilder av pakka.

Vedlegg

• 20120429_161314.jpg
    159,1 KB · Sett: 334
  • 20120429_161350.jpg
    244,9 KB · Sett: 339
  • 20120429_161408.jpg
    227,1 KB · Sett: 339
  • 20120429_161425.jpg
    160,1 KB · Sett: 331
Alkohol er det intet problem å få! Bare mål OG å tilsett rett mengde gjær :)
I å med at det sikker et litt usikkerhet angående innhold å mulig utbytte burde du gjerne benytte tørr gjær da den kan klargjøres raskt når du har målt densiteten på vørter.

Denne finske rugmalten er veldig mørk og gir masse smak. Hvis du skal lage et enkelt brygg så kan du f.eks kjøpe et ølsett fra europris og bruke det i lag med Kaljamallas. I Finland tilsetter de litt sukker og lar det gjære et døgn før de har det på flasker. Mer sukker og lenger gjæring gir mer alkohol. Men hvis du tilsetter mye sukker så er det viktig å la det gjære ut, ellers blir det flaskebomber! Brunt sukker er godt med dette.
Det er ikke vanlig å tilsette humle når dette lages i de finske hjem, men du får kjøpt Kotikalja (husøl) på butikkene og den er humlet. Alkoholprosenten er rundt 0,5 på disse. De bruker vanlig bakegjær når de lager dette i Finland.
Kaljamalas gir en litt artig rosinsmak og kan med fordel brukes i f.eks stout/porter.
Personlig lager jeg det som oftest med en boks ekstrakt (eventuelt så tar jeg siste skyllingen fra et allgrain-brygg), Kaljamallas og litt brunt sukker. Humler det litt med det jeg har av rester og bruker alegjær (gjerne noe som jeg har samlet opp fra andre brygg). Da får jeg et brygg som ikke er så sterkt, med masse smak og som nesten er gratis! Fordelen er jo at Kotikalja helst skal drikkes med en gang. Det er ikke det ølet jeg spanderer på andre, men en grei drikke på hverdager!

Skal bare tru om ikke Egil B har brukt denne i noen av sine brygg.  Mene å huske at det var en fra Tromsø å trur det var han.

Eg er halvt finsk og drikker kalja hver gang eg besøker landet. Visste ikke at man kunne kjøpe ingredienser til brygget i butikker der borte. Dette må prøves :)

Den gode smaken, og det lave alkoholinnholdet gjør kalja til en alle tiders hverdagsdrikk!

Tilbake
Topp