Finnes det metoder for å få flaskemodent øl ferdig på to uker?

hole

Norbrygg-medlem
Hei jeg har et øl som skulle vært flasket for et par uker siden, men jeg hadde ikke flasker nåk. Nå har jeg lovet å servere litt av dette ølet om litt over to uker kan det la seg gjøre. jeg har mine tvil men viss noen har et forslag så hadde det vært supert. gjæren er wlp002.

Ting jeg vurderer er "krausening", bruke fruktose isteden for sucrose eller tillsette en annen gjær sammen med sukker løsningen.

Dette er selvsagt avhengig av øltype (OG etc).
Men om du setter det godt og varmt etter at det er tappet på flaske (25-30C eller så) vil det være godt karbonert på en drøy uke.
Da har du noen dager til å sette det kjølig før servering.

Da føler jeg meg litt tryggere, jeg får øke tempen litt på lageret og ellers gjøre som jeg pleier. jeg smakte på et rug øl lavet med den samme gjæren bare tre uker tidligere og det var ikke ferdig carbonert enda. så jeg begynte å få følesen av at tiden begynte å renne ut. uansett blir jo ølet bedre etter noen flere uker.

Jeg håper ølet blir godt, for jeg har ikke smakt på brygget siden det bare var vørter og humle te.

wlp-002 er en god flocculator, så veldig mye av gjæra bunnfeller veldig fort, som kan føre til mindre enn vanlig mengde igjen i ølet når du da flasker. Det vil i så fall ta en del lenger tid å få riktig kullsyrenivå på flaskene dine. Hvis det ikke har gått stort lenger enn 2 uker siden du brygget, skal det gå ganske greit med flaskingen for det.

I tilfeller der du mistenker lite gjær til flaskekarbonering, er tilsetting av litt ekstra gjær en god tanke. Nøgne Ø gjør dette. Å ha en pakke med nøytral tørrgjær liggende er en god ide til slikt.

Shea-Arne skrev:
I tilfeller der du mistenker lite gjær til flaskekarbonering, er tilsetting av litt ekstra gjær en god tanke. Nøgne Ø gjør dette. Å ha en pakke med nøytral tørrgjær liggende er en god idé til slikt.

WLP002 gjærer også forholdsvis dårlig ut. Å tilsette en gjær, som gjærer ut bedre, ved flasking kan gi flaskebomber. En forholdsvis enkel løsning er å virvle opp litt bunnfall fra gjæringskaret når man flasker, selv om det ikke blir like kontrollerbart som å tilsette fersk gjær.

Jeg ble veldig fornøyd med det forige ølet jeg brygget med wlp002, og ja den gjæren flokulerer raskt eller skal vi si klumper seg og faller til bunds. Det forklarer jo også vorfor øl brygget med denne gjæren tar litt lengre å karbonere. Den forige gjæren jeg brukte var rake motsatsen Safbrew s33 jeg trodde at ølet aldrig skulle klarne, men det ble krystall klart etter ca 4-6 uker. men jeg kan ikke huske at ølet ble ferdig karbonert noe raskere en øl brygget med wlp002.
Men uansett i kveld flasker jeg, så får vi se.

ja da er ølet på flaske, men jeg er litt bekymret for ølet har en uønsket lukt. vansklig å beskrive men det første jeg tengte var brent eller svidd men det er ikke lett å beskrive den lukta. har en følese av at dette ble et øl som kansje må helles ut :'( men jeg skal la det modne først.
Da får gjestene mine klare seg med en Rug ale og en dunkel emmer/weizen og litt av det som er igjen av mit forige brygg en "party guile" den malten gav en porter eller brown ale på ca 6% og et nydelig lett øl på ca 3%.

Da jeg flasket dette ølet var jeg nære å helle det ut, lukta var slik at en ikke ønsket å smake. Nå viser det seg at alle tegn til denne uønskede lukt ble borte under modning og ølet ble ganske godt. og det ble definitivt ferdig til den lille smake seansen jeg hadde lovet. jeg serverte tre øl lavet hovedsaklig på hjemme maltet korn. dette ølet var det som ble minst foretrukket, men det var mest for at det smakte som et vanlig øl. mitt øl lavet på ca 40%rug ble favoritten og ølet lavet med emmer og hvete ble nr2. jeg ser forbedrings muliheter på alle øl typene, både oppskrift messig og når det gjelder malt kvalitet.

Tilbake
Topp