Fjerne Diacetyl etter fating

Har et brygg med D i, av en eller annen grunn klarte jeg ikke å kjennne smaken før jeg fatet.

Det å helle det ut er veldig fristende, men får besøk av venner om to uker som jeg vet har godt av en lav ABV-øl utover kvelden...

Kan jeg sette fatet i romtemp, og ha oppi litt av den samme stammen som gjæret ølen? Den var CC'et i fem dager.

Dette har jeg aldri prøvd før, og hvis det er no-go så frigjør jeg heller fatet.

Det kommer an på hva som forårsaker diacetylen. Er det gjæren KAN det gå bra, skyldes det bakterier vil det neppe hjelpe. Det skader uansett ikke å prøve.

Vil det hjelpe å la fatet stå lengre for å finne ut av hvis det er fremmede bakterier? Har fatet to andre øl i mellomtiden med samme gjærstamme uten D.

Denne stod i det passivt kjølte kammeret mitt i overgangen fra høst til bitentende kaldt, så kontrollen var lavere enn ønsket.

Hvis det skyldes bakterier vil diacetylen oftest øke på med lagring.

Nettopp. Takk for bekreftelse. Vi får nå se hvordan det går. Blir andre rescue-mission så langt i år, 2015 startet ikke bra, men da kan det bare bli bedre.

Da klarte jeg ved hjelp av ene hunden i huset å "overpitche" D-rescue-gjæren. Lar den stå på 16-17 i ei ukes tid så får vi se hva som skjer. Første jeg tenker er at "der ryker humla" iallefall.

Tilbake
Topp