Flaske litt i dag og resten midt i UKA?

Går det ann?

Har 23 liter som venter på å flaskes, IPA, som tørrhumles akkurat nå (har stått i 48 timer).

pga tidsmessig utfordring passer det dårlig å flaske til neste helg, eventuelt ta alt midt i uka, så jeg lurer på om det er noe i veien for at jeg flasker halvparten i dag og resten midt i uka?

Det vil jo bli litt headspace etter flasking nummer en, men det gjør kanskje ikke noe ift oksygen på bare noen få dager?

Det vil jo også være litt interessant ift humle-aroma, siden batch nummer to får ett par-tre dager ekstra.. :)
 
Bare generell synsing fra meg uten at jeg har erfaring fra det du ønsker å gjøre:) Selvfølgelig går det an, det spørs bare på hvilken kvalitet sluttresultatet får, men det var vel ingen bombe.

Sålenge du ikke sørger for at volumet som du tapper av blir erstattet med co2 , så er det ikke bra for ølet. Dersom ølet lagres kaldt kan du oppveie/forsinke oksyderingsprosessen mye. Hvis det i tillegg konsumeres relativt raskt kan det hende en slik prosess ikke betyr noen ting, selv er jeg veldig forsiktig med oksygeneksponering under tapping og har ikke erfaring fra dårlig øl pga. dette.

Det er vel ikke tapping nr. 2 som får ekstra med tørrhumling, men tapping nr.1 som får for lite:)

Hvordan hadde du tenkt å unngå humlegrums i første tapping uten cold crash og etter bare 48 timer tørrhumling?
Har aldri prøvd selv men trodde at humlen kanskje ikke hadde bunnfelt på det tidspunktet.
 
Tilbake
Topp