Flaske øl på plastflaske?

Om noen dager skal jeg flaske ølet mitt. Jeg har ikke nok glassflasker og lurer på hvordan det er å oppbevaret øl på gamle 1,5liters cola og farrisflasker? Flaskene er selvfølgelig vasket godt.
 
Hei!

Har tappet på plastflasker før, og det fungerer helt fint. Et par ting er det verdt å merke seg:

* Flaskene er store, og får en del bunnfall hvis du ettergjærer på flaske. Det ser mest delikat ut hvis du heller over på mugge før du serverer
* Drikker du ikke hele flasken på en gang, blir det som er igjen fort "dødt"
* Hvis flaskene er gjennomsiktige, pass opp for direkte sollys, dette ødelegger ølet

Lykke til!

Jo H
 
Jeg var litt usikker på om korkene på colaflaskene holder tett, da jeg har hørt at de lekker luft etter å ha fått brutt forseglingen (plastremsen på korken). Dette stemer altså ikke. Takk for svar  :)
 
Ja korkingen blir nok ikke like tett som ølkorker på glassfasker, så sørg for å skru godt til. Finnes vel spesiall korker for dette uten at jeg har noe erfaringer med det. I tillegg er plast ikke helt luftett så holdbarhet til øllet vil visstnok bli kortere. Men hvis du ikke har tenkt til å lagre øllet over flere måneder skal ikke dette være noe stort problem.
 
Bryggelaget Medgang har gjennom de årene vi har eksistert tappet mange tusen liter øl på 1,5 liters plastflasker. Veldig lettvint ved tapping og tilsetting av karboneringssukker. Flaskene ser unektelig ganske usexy ut, men de fungerer ellers helt fint når man bare skrur korken hardt igjen, og oppbevarer flaskene mørkt og kjølig - og drikker dem i løpet av 1 års tid (som oftest lenge før ...).
:brygging:
 
Tilbake
Topp