Flaske på 1030

Og 1110. Brukt belgisk saisongjær. Den holder nå 10,5%. Gjærer fortsatt, men sakte selvsagt. Hvor langt må fg ned før jeg kan flaske, ønsker egentlig ikke å tilsette andre gjærtyper
 
la den gjære til du har to-tre like SG målinger, så kan du ha det på flaske. gjør du det før risikerer du flaskebomber og fontener...
 
Flott. Konkluderte med det. Skal sjekke ny FG imorgen. Målte og temperaturen og den holdt 28-29 grader. Kan muligens forsøke å heve tempen litt ekstra på slutten så jeg kanskje får tynt den ned i 1015-1020
 
Så lenge den fremdeles gjærer så kan du bare la den stå som den er. Det er ikke uvanlig at den bruker litt tid på slutten.
 
Når jeg gjæret med saison gjær stoppet den opp på rundt 1020 (Husker ikke nøyaktig) OG var 1065
Når den stoppet lå gjæringstemperaturen på 28-30C og SG bevegde seg ikke på flere dager.
Jeg prøvde da å bevege forsiktig på dunken slik att jeg virvlet opp gjæren litt, og da satte gjæringen igang igjen.
Påfølgende dager gjorde jeg samme prosedyre en gang om dagen til gjæringen atter ga seg, denne gangen på 1010.

Så med saisongjær må man ofte jobbe litt og være tålmodig :ilike:
 
Gjæra hjemmebryggerversjonen av Nøgne Ø med Saisongjær. Den gav seg på 1.025. Prøvde alle triksa i boka, få gjæren i aktivitet igjen, øke temperatur ytterligere uten at dette hjalp. Antar at det ikke likte turen fra Grimstad til Stvg og at det var litt for kald gjæringstemp i begynnelsen.
 
Min er helt nede i 1020 nå, så får bare se det Ann fremover. Ganske vilt om jeg får den i 1006-1010 med tanke på OG på 1110. Blir jo en øl på 13-13,5 prosent som kun er gjæret på saisongjær
 
Viss du ønsker å få den gjæret lengre ned når den stopper, kan du jo prøve deg med litt brettgjær  :ilike:
På min batch tok jeg av 9l for seg i ett lite Corneliusfat og tilsatte gjær jeg hadde alt opp fra en flaske Orval.
Dette frørte til att den frotsatte å gjære fra 1010 til 1004.
Dette endte opp med å bli en av de bryggene jeg har vært aller mest fornøyd med så langt :brygging:

Dog usikker på hvor høy alkoholstyrke brett takler :attevar:
 
Har absolutt vurdert brett og tanken er veldig god, samtidig ønsker jeg ikke å kødde med gjærkaka. Skal bruke den neste gang også og vil at gjæren skal være ren og pen. Vurderer å flaske halvparten, andre halvparten kan jeg tappe om, og tilsette f.eks brett og frosne bringebær/blåbær  :jaha:
Blir vel litt for farge og litt for smak om jeg gjør det. men vil ha minst halvparten på ren saisongjær da jeg aldri har smakt en klassisk saison som er så kraftig. Blir krydderpreget sterkere enn normalt? Hva med fylden?
Har kun brukt pale og pilsnermalt, og tilsatt sukker og honning. Hvis jeg tilsetter brett på hele vil jeg aldri vite hvordan saisongjæren ville smakt på så høy prosent.
Den er jo nå på 11,81%. Og det er vel ca 3% over hva jeg trodde var smertegrensen for denne gjærtypen og den kan jo fort gå en prosent til.

Den gjærkaka jeg brukte har gjært tidligere batcher ned til 1002-1003. Forrige brygget var på 8,5%. (Mørk chili saison).
 
Tilbake
Topp