Flaskebomber som resultat av infiserte karboneringsdrops?

HåvardK

Norbrygg-medlem
Har holdt på med fat i halvannet år nå, og fokuset på flasker og flasking har som følge av det blitt adskillig lavere. Men siden jeg brygger batcher på 20-25 liter og stort sett har fat på 19, blir det for hvert brygg alltid noen flasker, som også er greit å ha for å bytte med andre bryggere.
Imidlertid har jeg i det siste halvåret slitt med flaskebomber, og jeg finner ikke ut av hva som er årsaken til dette. Det har vært tilfelle på de fleste av bryggene; anslagsvis fem-seks brygg.
Det er ikke snakk om "fontene", snarere en jevn strøm med skum som virvler opp bunnfall og tar det med seg opp. Smaken på ølet er ikke vond, men ølet blir naturligvis uklart og grumsete, og det mister noe kullsyre. Det som tappes på fat viser ingen tegn på infeksjon, verken på smak, farve, skum eller annet (tvangskarboneres så å si uten unntak).
Jeg tenkte først at jeg hadde vært slumsete med renhold av flaskene, så jeg har i det siste prøvd å være ekstra nøye med dette (PBW, skuring med kost, skylling med vann, spraying med Sterkrens, korker i Sterkrens, i utgangspunktet rene flasker skyllet umiddelbart etter tømming). Dette har ikke hjulpet - f eks har jeg noen flasker med lager som har stått i fire uker på fem-seks grader, og det samme skjer med disse. Uten unntak, faktisk.
Den teorien jeg heller mest til, er at det kan skyldes den ene endringen i prosedyrer jeg har gjort, nemlig å gå over fra karbonering med sukkerlake til karboneringsdrops. Da jeg flasket hele batcher, stakk jeg om brygget til ny beholder med sukkerlake, og fulgte ellers samme prosedyre som over. Jeg har nå kuttet ut dette til fordel for drops, siden det dreier seg om noen få liter/flasker, og da er omstikking både tungvint og øker risiko for oksidering. Ølet tappes på flasker direkte fra heverten, som er den samme som brukes til tapping på fat. For ordens skyld legger jeg til at tappinga foregår i samme operasjon, og at jeg fyller flaskene enten helt i starten av tappinga eller litt uti forløpet. Det er altså IKKE bunnfallet som havner på flaskene.
Noen som har tanker og/eller innspill som kan hjelpe meg?
 
Virker kanskje som at du bruker for mye sukker eller ikke lar ølet gjøre seg ferdig før du tapper det.
 
Virker kanskje som at du bruker for mye sukker eller ikke lar ølet gjøre seg ferdig før du tapper det.
Har tenkt tanken. Men bryggene er alltid godt utgjæret og har stått lenge på gjæringsfat, og skiller seg slik sett ikke ut fra tidligere brygg, som ikke har hatt dette problemet. Tenker derfor at jeg kan eliminere denne teorien.
Sukkermengden bør jeg vurdere. Jeg har fulgt anvisningene på posen med drops, som sier to drops pr pint, som i mitt tilfelle blir halvlitersflasker. I de tilfellene jeg bruker 0,33, har jeg brukt ett drops. Posen er oppbevart i kjøleskap, med en lukkedings av plast som brukes på andre matvarer. Jeg har ikke desinfisert dropsene før bruk, men skylt hender/fingre i Sterkrensblanding før de kom i kontakt med dropsene.
 
Har ikkje hatt problem med verken infisert øl eller flaskebommber ved bruk av karboneringsdrops. Eg bruker 3 drops per 0,75L patentflasker. Og får bra kullsyre og skum[emoji6]

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 
I og med at det du fater ikke har dette problemet, så det være noe med enten flaskene eller sukkeret. Du bruker jo samme heverten, også. Flaskevasken og -desinfiseringen virker det ikke å være noe i veien med, men jeg har opplevd at det kan legge seg et belegg/biofilm (høyst sannsynlig en type villgjær) som det er veldig vanskelig å få bort. Men en grundig inspeksjon av flaskene holdt mot lyset i ulike vinkler skulle avsløre det. Du kan jo for sikkerhets skyld sterilisere flaskene i stekeovn.

Ellers er det vel ikke utenkelig at dropsene kan være infisert.

Du har jo redegjort veldig grundig og klart for hva du gjør, og dette er de eneste mulige forklaringene jeg kan se, i alle fall.
 
I og med at det du fater ikke har dette problemet, så det være noe med enten flaskene eller sukkeret. Du bruker jo samme heverten, også. Flaskevasken og -desinfiseringen virker det ikke å være noe i veien med, men jeg har opplevd at det kan legge seg et belegg/biofilm (høyst sannsynlig en type villgjær) som det er veldig vanskelig å få bort. Men en grundig inspeksjon av flaskene holdt mot lyset i ulike vinkler skulle avsløre det. Du kan jo for sikkerhets skyld sterilisere flaskene i stekeovn.

Ellers er det vel ikke utenkelig at dropsene kan være infisert.

Du har jo redegjort veldig grundig og klart for hva du gjør, og dette er de eneste mulige forklaringene jeg kan se, i alle fall.
Takk for innspill. Noen av flaskene har til orientering vært nye fra fabrikk (men jeg har selvsagt desinfisert dem også før bruk). Jeg skal for ordens skyld se over "flaskespruteren" som jeg monterer på flasketårnet og bruker når jeg desinfiserer flaskene - men denne blir jo til stadighet fylt med nettopp desinfiseringsvæske, så jeg kan ikke forstå at denne er synderen.
Spørs om løsninga blir å gå tilbake til sukkerlake, tilsatt med sprøyte. Litt mer tungvint, men antagelig verdt innsatsen.
 
Jeg har helt siden jeg startet med fat gjort som deg med 'restene' på flasker med drops.
Laget en Svartediket som jeg først nå skulle teste flaskeversjonen av.
'Lavafontene'
Det eneste jeg har gjort annerledes er at jeg har gått fra rød til hvit pose for karboneringsdrops.
Jeg kan selvsagt ha pådratt med en infeksjon på samme tid, men det høres lite sannsynlig ut.
Jeg kjører høy grad av desinfisering, og bruker lang pinsett for tilsetting av drops som mellom flaskene står i StarSan.
Heller mot dårlig drops...
7a8d0be972e1f85f218d7150c7188624.jpg
 
Jeg har helt siden jeg startet med fat gjort som deg med 'restene' på flasker med drops.
Laget en Svartediket som jeg først nå skulle teste flaskeversjonen av.
'Lavafontene'
Det eneste jeg har gjort annerledes er at jeg har gått fra rød til hvit pose for karboneringsdrops.
Jeg kan selvsagt ha pådratt med en infeksjon på samme tid, men det høres lite sannsynlig ut.
Jeg kjører høy grad av desinfisering, og bruker lang pinsett for tilsetting av drops som mellom flaskene står i StarSan.
Heller mot dårlig drops...
7a8d0be972e1f85f218d7150c7188624.jpg
Samme type drops jeg bruker nå. Neppe tilfeldig...
 
Kan det være at det har lagt seg noen ulumskheter i flaskefylleren eller heverten? Jeg fikk tre batcher infisert på rad og prøvde alt mulig for å finne ut hva det var. Ved nærmere inpeksjon viste det seg at heverten var full av mikrosprekker, trolig grunnet for heftig lutblanding ved en gjennomkjøring. Ved innkjøp av ny hevert forsvant problemet.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Det er selvfølgelig mulig. Tester to flasker. En med vann og drops. En med vann hvor tappestaven har stått nedi
 
Ny dropspose
Begge flaskene skrubbet + StarSan.
Kokende vann i flaskene
Vanlig sukker i flaske # 1
Midlertidig StarSan'et kork (brukt / ikke helt tett)
Flasker (inkl. vann og sukker i fl. 1) varmebehandlet på 97 ℃ @ 15 min
Nedkjøling til 20,8 ℃
Tilsatt tappestav i flaske # 1 @ 30 min
Tilsatt drops i flaske # 2
Korking (tett / StarSan'et)
e40a58518958902751833fb1c4f46bdc.jpg
 
Sist redigert:
Kan det være at det har lagt seg noen ulumskheter i flaskefylleren eller heverten? Jeg fikk tre batcher infisert på rad og prøvde alt mulig for å finne ut hva det var. Ved nærmere inpeksjon viste det seg at heverten var full av mikrosprekker, trolig grunnet for heftig lutblanding ved en gjennomkjøring. Ved innkjøp av ny hevert forsvant problemet.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Du svarte kanskje msevland her, men for ordens skyld: Jeg har kuttet ut både flaskefyller og tappestav, og tapper ølet direkte fra heverten i flaskene. Dette er samme hevert som jeg tapper på fat med (gjør dette i samme operasjon), og ingen av bryggene på fat er blitt infisert.
Spent på resultatet av testen...
 
Hvordan gikk det med testen? Skal flaske Cider og vil ha noen uten kullsyre så det hadde vært fint å bruke drops
 
Min test må stå noen uker for å sikre at det ikke er bakterier i flaskene. Det tar ofte lenger tid med bakterier
 
Jeg flasket 23. april og satte ølet kaldt 5. mai. Ingen tegn til infeksjon eller usmaker, men de "avklipte neglene" er fremdeles veldig synlige. Imidlertid er det kun visuelt - det merkes ikke når du drikker ølet.
 
Jeg har faktisk ikke fått noe mer svar fra produsenten av disse dropsene, Muntons. Veldig rart. Hadde jeg vært de ville jeg fulgt det opp.
 
Tilbake
Topp