Flaskebomber som resultat av infiserte karboneringsdrops?

Resultatet er klart, men først prosessen
To rene flasker med kokt og sterilisert vann ble benyttet. Den ene ble utsatt for en gammel flaskefyller, den andre fikk en karboneringsdrops fra en nyåpnet pose.
Her er fremgangsmåten som ble benyttet.
Ny dropspose
Begge flaskene skrubbet + StarSan.
Kokende vann i flaskene
Vanlig sukker i flaske # 1
Midlertidig StarSan'et kork (brukt / ikke helt tett)
Flasker (inkl. vann og sukker i fl. 1) varmebehandlet på 97 ℃ @ 15 min
Nedkjøling til 20,8 ℃
Tilsatt tappestav i flaske # 1 @ 30 min
Tilsatt drops i flaske # 2
Korking (tett / StarSan'et)
e40a58518958902751833fb1c4f46bdc.jpg
Begge flaskene gav fra seg et pfffist ved åpning. Begge flaskene hadde sedimenter eller urenheter i flasken ved gjennomlysning. Begge flaskene hadde gjenværende sukker målt med hydrometer, men med refraktometer viste de avvikende målinger
Bilde1: flaske med flaskefyller
f18461b979f16263d8aca8e153925397.jpg

Bilde2: flaske tilsatt sukkerdrops
ce183f50f08c76845f22e2cd178aabc7.jpg

Konklusjon: glad jeg har en ny flaskefyller, og nå er det slutt på bruk av drops
 
Ikke for å kverulere, vil det uansett ikke formere seg mikroorganismer i en ikke steril sukkerblanding gitt lang nok tid, i dette tilfelle ca. 7 uker?
Utstyret var desinfisert men ikke sterilt.

Ifølge "Forced wort test" ref. boka Yeast så er det tommel opp dersom du ikke har tegn til infeksjon etter at det har gått en uke,"Very clean, keep up the good work"

https://forum.norbrygg.no/threads/h...-en-infeksjon-blir-tydelig.34440/#post-366160

Tviler på om en kan dra bastante konklusjoner fra dette eksperimentet
 
Sukkerbiter. Stek i ovn på 100c i 30 minutter. :) Billig og like greit som drops.

Har også droppet steking i ovn uten problemer. Når jeg tenker over det har jeg vunnet dommerkonkuranse med øl karbonert på sukkerbiter rett fra posen :).
 
Sukkerbiter. Stek i ovn på 100c i 30 minutter. :) Billig og like greit som drops.

Har også droppet steking i ovn uten problemer. Når jeg tenker over det har jeg vunnet dommerkonkuranse med øl karbonert på sukkerbiter rett fra posen :).
Så flott. Men kjipt for oss som har fått ødelagt massevis av flasker, høyst sannsynlig pga disse dropsene.
 
Jeg er en av de som har fått det som ligner avklipte negler i en batch pils pga disse dropsene.

Men også påfølgende batch ble flasket med bruk av samme type drops, men der opplevde jeg ikke noe slikt. Så kanskje det bare var en enkeltbatch av dropsene som hadde dette problemet?

Bare synd at det sannsynligvis er det førstnevnte ølet jeg skal sende inn til Oslomesterskapet i pils. I utgangspunktet tenkt å være en tysk pils, men er det noen som vet om et øl hvor avklipte negler er typeriktig utseende? ;)
 
Byttet ut drops til fordel for sukkerbiter løs raffinade. Funker like bra til karbonering og til en brøkdel av prisen. Ellers skal visst ikke bakterier trives særlig i rent sukker, så trenger ikke å gjøre noe med sukkerbiter. Har selv god erfaring med dette.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Prøvde som Jab sier å steke sukkerbitene 100 grader, ca 30 minutter i går.

Selv om jeg ser argumentet for at man kan bruke de "as is", så kostet det meg veldig lite å gjøre dette ekstra steget som da gjør meg enda litt "roligere". Setter man på ovnen før man begynner å desinfisere flasker etc så er de klare til du er klare til å bruke de.

takk for tips jab!
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Sukkerbiter. Stek i ovn på 100c i 30 minutter. :) Billig og like greit som drops.

Har også droppet steking i ovn uten problemer. Når jeg tenker over det har jeg vunnet dommerkonkuranse med øl karbonert på sukkerbiter rett fra posen :).


Hvordan ser isbitene ut etter 100°C i ovn? Smelter de inn i hverandre?

Vurderer å gjøre dette selv, men etter varmebehandlingen kaste de i fryseren slik at jeg slipper å gjøre dette hver gang.
Jeg bruker mest fat, men ønsker å flaske siste skvetten som ikke går opp i fatet, og da er ikke sukkerlake verdt bryet.
 
Hvordan ser isbitene ut etter 100°C i ovn? Smelter de inn i hverandre?

Vurderer å gjøre dette selv, men etter varmebehandlingen kaste de i fryseren slik at jeg slipper å gjøre dette hver gang.
Jeg bruker mest fat, men ønsker å flaske siste skvetten som ikke går opp i fatet, og da er ikke sukkerlake verdt bryet.

Hvitt sukker (sukrose) har ikke noe fast kokepunkt, men det er godt over 100C i alle tilfeller, rundt 160-200C, og da kalles det for karamell etterpå. Kubene ser akkurat likedann som når de ble puttet inn, og det klistrer seg ikke sammen. Men jeg ser egentlig på det som overkill. Akkurat som at vi ikke steker humla i ovnen før vi har den i som tørrhumle.
 
Jeg bruker stort sett fat, og da høres det veldig enkelt ut og bruke sukkerbiter på kun noen få flasker.
Kan steke en hel eske og deretter fryse de i en tupperware boks.

Mulig overkill, men greit å eliminere muligheten/usikkerheten.
Jeg antar at humleprodusentene er mere opptatt av bakterier enn sukkerprodusenter, uten at jeg vet det da.
 
Tilbake
Topp