Flaskekarbonering, ingen gjær i flasker?

Dårlig karbonering
Jeg sliter også med dårlig karbonering på flaske. Har brukt Saflager S-189 og 6 g/l sukker/farin som er kokt i litt vann, avkjølet og blandet i vørteren. Brygget Yodel in lederosen fra Borrebrygg. Fulgte oppskriften slavisk. Nå er flaskene satt i romtemp. og ristet. Har flere dette problemet?
Brygget Belgisk Blonde tidligere https://www.vossgass.no/productdetails.php?product=1532 tidligere og fikk veldig sen karbonering på flaskene. Hva kan være feil?
Om du blandet sukkerlake i vørter før fylling på flasker kan det hende det ikke ble blandet godt nok? For å utelukke dette bruker jeg å fordele sukkerlake på flasker med 20ml sprøyte og så fylle flaskene med vørter. Du nevner ikke hvor lenge flaskene har stått i romtemperatur, det er normalt at de må stå 2 uker i romtemperatur (uten risting), og så opplever flere at karboneringen "setter seg" etter noen ukers kald lagring deretter. Har nesten alltid fått ok karbonering slik etter 2+2 uker utenom på veldig sterke øl, men merk at du kan fortsatt få lite/dårlig skum selv om karbonering er riktig.
 
Om du blandet sukkerlake i vørter før fylling på flasker kan det hende det ikke ble blandet godt nok? For å utelukke dette bruker jeg å fordele sukkerlake på flasker med 20ml sprøyte og så fylle flaskene med vørter. Du nevner ikke hvor lenge flaskene har stått i romtemperatur, det er normalt at de må stå 2 uker i romtemperatur (uten risting), og så opplever flere at karboneringen "setter seg" etter noen ukers kald lagring deretter. Har nesten alltid fått ok karbonering slik etter 2+2 uker utenom på veldig sterke øl, men merk at du kan fortsatt få lite/dårlig skum selv om karbonering er riktig.
Ja, den sto i 2 uker i romtemperatur før den ble satt i kjelleren. Får vente litt og se/smake.
 
Tilbake
Topp