Flasker

Hej

Jeg er ny i øl brygningskunsten og har netop sat 20 L julebryg (lavet på spraymalt) til gæring. Som nogle allerede har gættet er jeg Dansk og er dermed vant til at der er pant på stort set alt glas. Gik derfor ned i mit lokale supermarked og ville købe brune 0,5l flasker returflasker (Nøgne øl eller lignende) Det var jo ikke lige til , da der ike er pant på sådanne flasker i Norge og de derfor ikke kommer tilbage til butikken.

Spørgsmålet er dermed: Hvor får I jeres flasker fra?

Jeg har prøvet at lave en aftale med et lokalt udskængningssted, ved pt. ikke helt om dette bliver en løsning.

hilsen

Christian
Stavanger :godtoel:
 
Hej Christian, og velkommen til forumet!

De fleste av oss bruker nok 0,33-l flasker slik de brukes av de fleste bryggerier i Norge. Disse er nemlig lett å få tak i, samt at det er den eneste tillatte flasketypen som er tillatt å delta i NM i hjemmebrygging samt Juleølkonkurransen med. Når jeg trenger mange av disse flaskene så stikker jeg bare en tur innom Bunnpris (for de har alltid så dårlig med plass og selger gjerne panteflasker) for å kjøpe noen kasser med tomme flasker.

For å få tak i 0,5-l flasker er du nok nødt til å finne deg en spesiell kilde. Uansett, om en stund blir du så lei flaskevaskingen at du nok kommer til å bytte til fatøl.  :biersmile:
 
Jeg har brukt å kjøpe 0,65l grønne / brune ciderflasker på Eurocash e.l. i sverige. Synes selv disse er veldig fine, og så er det et pluss at de rommer litt mer enn de bittesmå brune. Tror også de selges på europris her i Norge :)
 
Hej igen

Tak for svar og tak for et informativt samt aktivt forum.

Jeg har været på Europris og fundet ud af at der ej heller er pant på cider flaskerne - derfor no luck. Jeg lider ikke cider og magter derfor ikke den tunge opgave at købe, drikke osv. osv :-\

Det bliver i første omgang vanlige 0,33 flasker og vakse, vaske. Har jo, med respekt og misundelse set hvordan andre løser dette med lagring af øl. So ein ding muss ich auch haben, altså: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=429.0
Smider lige et link til et godt forum: http://www.haandbryg.dk/
Hilsen

Christian :godtoel:
 
Ups.. det glemte jeg å si. Selv har jeg kjøpt 2 brett på svenskegrensen, helt ut det ene og drukket det andre. Også har jeg noen kompiser som prøver å samle noen for meg istedet for å kaste dem.
 
Hvis du kjenner til noen pubber som selger Grolsch, kan du spørre om å få tomflaskene, disse er det nemlig ikke pant på, og dermed plunder for de å bli kvitt. Noe vi hjemmebryggere med glede hjelper til med.  :skaal2:
 
Jeg har nettopp funnet flere esker med tomme champagneflasker på jobb. De skal med hjem og fylles med sterkt øl til bursdager og lignende. En champisflaske med quadrupel og en kul etikett gjør susen som gave! :D
 
Jeg har funnet noen som selger 500ml brune øl flasker.
Nordic Pack, tlf 69910000. De tar kr. 5,90 pr. flaske og selges i pakker på 14.
Jeg valgte dette i steden for å kjøpe øl på polet.
 
Roar skrev:
Jeg har funnet noen som selger 500ml brune øl flasker.
Nordic Pack, tlf 69910000. De tar kr. 5,90 pr. flaske og selges i pakker på 14.
Jeg valgte dette i steden for å kjøpe øl på polet.

Ser ikke helt poenget med å kjøpe tomme flasker, men det er meg :lol:

Visste ikke at de solgte i så små kvanta, så kanskje det hadde vært en ide for meg også. Det hadde vært fint å hatt to kasser med like flasker i stedet for det sammensuriet jeg har nå...
 
Hvis du nogensinde er i nærheden af Nørresundby så sælger Haandbryggeriet 0.5 L brune til 2,88 og 0.66 L grønne til 2,50 derudover har de også nogle 2 l med patentprop til 40 kr

Hilsen Bo

En af de andre Danskere i Norge
 
Nu taler du altså om det danske bryggeri, ved navn Haandbryggeriet, ikke også? Lidt forvirrende at to bryggerier i samme niche har samme navn... En ok pris, og sikkert ikke dyrt i affylt tilstand heller, der nede i det flade land :) .
 
Det er det Danske bryggeriet jeg snakker om !! 

Hilsen Bo

P.s. Jeg skal til Nørresundby i April hvis der er noget fra den butikk som kan være interessant  :-\
 
Fikk tips fra Humlegården om et firma i sverige som selger flasker i alle fasonger:

www.flaskorburkar.se

De sender også til Norge.
 
4-4026  Minsta köp (90stk) 4:65 HEL PALL 1848 st 3:40
4-4977  Mista köp (90 stk) 7:50 HEL PALL 880 st 5:60
+ Bygel 2:55 VID KÖP HEL PALL 1:90

Dette er klipp og lim fra tilbudet jeg fikk.
Prisene er i SEK
 
Prøver å legge ved et bilde av dagens fangst. Den kostet meg 2 flasker øl. Jeg dro til Skiens beste pub, "Lundetangens Pub" med et par flasker av mine beste (og to eneste) øl. Jeg spurte innehaveren om han hadde tomflaker uten pant. Vi ble enige om at han istedenfor å kaste "Swingtop"-flaskene til Grolsch skulle jeg få dem. Jeg var nede og hentet 22 stk i dag. De skulle ikke ha noe for dem og spurte om jeg ville ha flere. :skaal2:

   
 
Smart tenkt.
Jeg bestilte 100 flasker, og det blir jo noen kroner....................... :bokser:
 
Jeg var innom Systembolaget både i Sälen og i Malung denne uka.. Hadde håpet å få tak i billige Grolsch-flasker med vippekork.

De hadde Grolsch, men bare med alminnelig kjedelig crown-kapsel!

Finnes de forsatt med patentkork i Norge? Primært sett etter 0,33L, men hadde vært fint med noen på ~0,5 liter også.
 
Disse Grolschflasker med vippekork finnes bare i 0,45, 0,5 og noe litt over 0,5 liter (som samsvarer en eller annen måleenhet i USA og UK). For små flasker med vippekork så er det nærmeste ølet man finner den som brygges i Flensburg. Godt øl er det òg!
 
Tilbake
Topp