Flasker..

Hei

Skal brygge for første gang på lenge om noen dager, på en 50l speidel. Har dere noen gode flaske-tips? :)

Kan 1,5l brusflasker funke? Holder de trykket? Brukte de før, men har glemt om det egentlig gikk helt. Deler av øllet planlegges å drikkes på en fest, så stort volum/flaske gjør forsåvidt ikke all verden
 
1,5l flasker fungerer fint, jeg brukte det selv for en del år siden.
Benytter i dag brune glassflasker 0,5l og 0,75l, disse holder lyset bedre ute og rent estetisk synes jeg de ser bedre ut, men
PET flasker funker.
 
Espen Unnvik skrev:
1,5l flasker fungerer fint, jeg brukte det selv for en del år siden.
Benytter i dag brune glassflasker 0,5l og 0,75l, disse holder lyset bedre ute og rent estetisk synes jeg de ser bedre ut, men
PET flasker funker.

Så det er smart å legge et par håndkler over eller noe sånt? For å la være å slippe inn lys? :)
 
Bossum skrev:
Så det er smart å legge et par håndkler over eller noe sånt? For å la være å slippe inn lys? :)

Ja, det er smart.
Også bør du unngå plast om det skal lagres lenge.
De slipper også inn litt luft. Om de i tillegg slipper fra seg litt stoffer fra plasten vet jeg ikke, men det kan jo være.
Jeg har drukket øl som sto på plastflaske i nesten et halvt år. Den var fortsatt helt god.
 
Peter T skrev:
Bossum skrev:
Så det er smart å legge et par håndkler over eller noe sånt? For å la være å slippe inn lys? :)

Også bør du unngå plast om det skal lagres lenge.
De slipper også inn litt luft. Om de i tillegg slipper fra seg litt stoffer fra plasten vet jeg ikke, men det kan jo være.
Jeg har drukket øl som sto på plastflaske i nesten et halvt år. Den var fortsatt helt god.

Hvor lenge er lenge? Skal stå over sommeren, men virker som om det går greit ? :)
 
Bossum skrev:
Hvor lenge er lenge? Skal stå over sommeren, men virker som om det går greit ? :)

Jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge de kan stå før det begynner å bli problematisk.
Om du lagrer dem mørkt og kaldt, tror jeg de kan holde ganske lenge.
Over sommeren er helt uproblematisk.
 
Du kan ta en tur til "butikken på hjørnet" for å høre om de har panteflasker som du kan kjøpe.
Som regel er det alltid mulig å kjøpe dette. Da kan du også kjøpe med kasser.

Er en del jobb med flaskevasking og fylling, men det hører til hobbyen. :)
Dessuten er det enkelt å lagre, da kassene kan stables godt i høyden.

Forsåvidt kan man enda kjøpe øl i 1,5 litere, såkalte "murere". Selv innbiller jeg meg at det er noe plastsmak i ølet fra slike flasker.
Men om dette er faktum kan ikke jeg svare på. :)
 
Aleksander_B skrev:
Forsåvidt kan man enda kjøpe øl i 1,5 litere, såkalte "murere". Selv innbiller jeg meg at det er noe plastsmak i ølet fra slike flasker.
Men om dette er faktum kan ikke jeg svare på. :)

Strengt tatt er det vel 0,75 l. som definerer en murer. Er disse fortsatt å få tak i på kolonialen?
 
Trodde disse var 1,5 jeg  :)
Anywho, store ølflasker av plast er det ihvertfall.

Her i stavanger er de å finne på Kiwi og Meny blandt annet. Da er det Ringnes og CB.
 
Murerne var vel 0,75liter i glass. De nye storflaskene. Krf-flaskene du vil er vel på 1,25 og i plast.
 
Stemmer. Det er de nye flaskene. I min omgangskrets ble disse kallt for murer/magnum flasker.
Kun klengenavn altså.

Men, man kan få kjøpt San Miguel i slike gamle murere (eller er de 1,0 liter :jaha: )
 
Aleksander_B skrev:
Stemmer. Det er de nye flaskene. I min omgangskrets ble disse kallt for murer/magnum flasker.
Kun klengenavn altså.

Selv har jeg ofte hørt de 1.25 l plastflaskene bli omtalt som alkis-pils. Null klirring i posen når alkisene dra skjelvende ut fra butikken.
 
De gamle brune helflaskene (murerne) var 0,7 liter.
De ble erstattet av grønne 0,7 flasker med skrukork i 1983 - 84.
Halvflaska var 0,35 liter.
Dagnes ølflasker er 0,33.

Egil B.
 
Ellers så selger Europris svensk cider på grønne glassflasker med kapsel, av typen 0,75 l.
De er billige og cideren er helt grei den. Litt alkohol i, så lanskje ikke det mest populære å servere i barneselskap..

Og de fleste barer har sannsynligvis Erdinger, brune 0,5 l glassflasker som de gladelig gir bort. Og etiketten går av som en drøm!
 
har sjekket  ut 1,5l plastflasker selv, lurt å bruke farris flasker man har brukt selv. ta flasker som ser helt strøkne ut.
da er det bare å skylle dem med san star, kanskje gå i innkjøp av nye korker de selger det på noe europriser.
lagre dem helt mørkt når det er øl i dem.
man kan kjøpe plast tuber i krympeplast e.l. og dekke hele flaska
 
Tollvesenet selger billige (klare) flasker. Litt vanskelig å se hva slags åpning det er på tuten. Ser ikke ut som man kan bruke standard Crown-kapsler. Tipper det har vært sprit på dem:
http://www.qxl.no/pris/tollauksjon/verktoey-byggevarer/glassflasker/v/an646780088/
 
Tilbake
Topp