Flasket juleøl (stout) FG høy?

Hei,

Jeg flasket i går et allgrainkit fra ølbrygging.no hadde OG 1064 og FG ble i går målt ved flasking til 1022, som tilsier en prosent på 5,5% alc.

Oppskriften:
6,5 kg Mûnchener malt
500 g Cara 120
100 g Svartmalt
15 g Columbus 14% 60 min
15 g Columbus 15 min
15 g Columbus 1 min

Meskingen foregikk mellom 64-66 grader og gjæringen har foregått i 19 grader i kjøleskap i 16 dager med hjelp av STC 1000, gjæret kraftig i 5 dager så dabbet det av med en plopp i ny og ned. Gjæren jeg brukte var en Safale us-05 tørrgjær rett i bøtta og ristet godt når vørteren var i gjærbøtta på 18 grader.

Smakte på den i går uten kullsyre jeg synes den var litt bitter i smaken men ellers ganske bra i smaken, etter oppskriften skal være IBU være på ca 30 

Er dette for høy FG eller er dette en FG som jeg kan leve med (flaskebomber)?

Har litt samme spørsmål selv:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,11648.msg111363.html#msg111363
loebrygg skrev:
Tenker å prøve meg på denne imorgen som et juleøl

Imperial Dunkel Wit Style: Dunkelweizen Brewer: Hans Christian Løberg

Statistics
Volume: 12 liters
OG: 1098
FG:
Alcohol: 9.7 % by vol.
Colour: 58 EBC (Dark brown)
Bitterness: 39 IBU
BU/GU: 0.39
Fermentables
Weyermann Hefeweizen Extract 4500 grammes
Chocolate Malt 150 grammes
Mash schedule: 60 degrees for 60 minutes
Hops
Chinook 12.6% alpha 12 grammes 60 minutes
Centennial 10% alpha 10 grammes 15 minutes
Centennial 10% alpha 10 grammes 5 minutes
Columbus 16% alpha 10 grammes dry hopped
Chinook 12.6% alpha 15 grammes dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP410 Belgian Wit II
Comments:
skallet av en appelsin og

en ts koriander

Noen som har inspill?

coriander, chinook & orangepeel by hcloberg, on Flickr

Deilige dufter :)

Pincha på nytt etter 2 uker med Safebrew S-33 da FG ikke ville under 1040, etter en uke nærma den seg da 1035 og nå enda en uke senere(totalt 2*2 uker= 4 uker) tenker jeg å flaske uansett hva FG skulle være, håper den ihvertfall har nærma seg 1033.
Smaker litt søtt, men godt

Ikke meningen og okkupere tråden, men nå har den endelig havna på 1030 -1031, så nå skulle det vel gå ann å flaske?

jeg flasket juleøl på 1030 for en mnd siden og den er super ..  fikk en flaske som sprakk men tror dette er som følge av røff behandling ..  flaskefeil..  de som jeg har "inspisert" er helt flott, men dog litt overkarbonerte..  :skitbra:

det blir litt søtt øl etter min smak men det er da mor`s jule ale og hun liker søte ting..

jeg fikke enda ett på 1030 og valgte da og overføre til nytt kar og swirle litt på bøtten ..  dette var begge med saf ale 05 ..  den jeg stakk om ble faktisk gående til den var nede på 1002-3 og smaker godt men litt tørr igjen..  :attevar: men sterk som fyyy ..  ca 8 % hmm >:D :biersmile:

janvad skrev:
Hei,

Jeg flasket i går et allgrainkit fra ølbrygging.no hadde OG 1064 og FG ble i går målt ved flasking til 1022, som tilsier en prosent på 5,5% alc.

Oppskriften:
6,5 kg Mûnchener malt
500 g Cara 120
100 g Svartmalt
15 g Columbus 14% 60 min
15 g Columbus 15 min
15 g Columbus 1 min

Meskingen foregikk mellom 64-66 grader og gjæringen har foregått i 19 grader i kjøleskap i 16 dager med hjelp av STC 1000, gjæret kraftig i 5 dager så dabbet det av med en plopp i ny og ned. Gjæren jeg brukte var en Safale us-05 tørrgjær rett i bøtta og ristet godt når vørteren var i gjærbøtta på 18 grader.

Smakte på den i går uten kullsyre jeg synes den var litt bitter i smaken men ellers ganske bra i smaken, etter oppskriften skal være IBU være på ca 30 

Er dette for høy FG eller er dette en FG som jeg kan leve med (flaskebomber)?

Har selv flasket med høyere FG, men da med høyere mesketemperatur. Hvis den har stått varmt noen dager og ikke har livnet til, så ville jeg flasket.

Tilbake
Topp