Flasketappeutstyr - hva er best?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi sliter litt med at ølet litt for fort smaker oksydert til tross for at vi bruker flaskefyller-tappestang ... Har aldri forsøkt noe annet. Når du setter den i bunnen av flasken åpnes ventilen og ølet strømmer ut. I starten spruter/skummer det noe voldsomt i bunnen av flasken - inntil hodet på flaskefylleren er dekket av øl - da roer den seg.

Vi bruker denne flaskefylleren (som fyller fra bunnen og opp): http://www.bryggselv.no/products/flaskefyller-tappestang
Men så finnes det denne: http://www.nogne-o-shop.no/products/automatisk-tappehode

Noen som har erfaring med den?

Du kan jo kanskje prøve med mindre høydeforskjell så blir ikke trykket så stort? Jeg bruker en lignende variant fra petit og det ser ut til å gå bra. Har hatt mange rare smaker i ølene mine, men ikke oksydert øl - enda:)

jeg bruker flaskefylleren fra bryggselv. det skummer ikke. Den fyller jevnt og fint hele veien opp - aldri hatt oksidering i en eneste flaske.

Bruker fylleren fra NØ og er meget fornøyd! Lite skumming og lett å holde på med. Har koblet den på autoheverten fra Bryggselv og funker fett!

Litt knot første gang man bruker den, men når man kommer inn i det går det veldig greit med lite søl. Skal prøve å legge ut en liten filmsnutt neste gang jeg skal flaske.

Takk for svar, alle!

Borgar skrev:
Du kan jo kanskje prøve med mindre høydeforskjell så blir ikke trykket så stort? Jeg bruker en lignende variant fra petit og det ser ut til å gå bra. Har hatt mange rare smaker i ølene mine, men ikke oksidert øl - enda:)

Jeg har faktisk satt omstikkingskaret så høyt oppunder taket som overhodet mulig for å få størst mulig fall slik at tappingen skal gå raskere  :bank2: Det slo meg faktisk ikke før du nevnte det at dette selvsagt kan være grunnen til at det freser godt i bunnen av flasken.

Som alltid lønner det seg å bruke god tid. Skal forsøke neste gang med minimal høydeforskjell - vil gå mye tregere, men det kan være verdt det!

Takk igjen!

Jeg bruker også flaskefylleren fra bryggselv. Mitt tips dersom du syntes det går for sent er å ha en "tappekrakk". Jeg setter en krakk slik at flasken kan stå og fylle seg selv uten at jeg holder den. Så setter fylleren ned i flasken, klargjør ny flaske, og når flasken er full flytter jeg flaskefylleren til den klargjorte flasken. Imen den nye flasken fylles, bruker jeg tiden på å korke den fulle flasken, og sette den i kassa. Rinse & repeat.

Ørnegård skrev:
Jeg har faktisk satt omstikkingskaret så høyt oppunder taket som overhodet mulig for å få størst mulig fall slik at tappingen skal gå raskere  :bank2: Det slo meg faktisk ikke før du nevnte det at dette selvsagt kan være grunnen til at det freser godt i bunnen av flasken.

Som alltid lønner det seg å bruke god tid. Skal forsøke neste gang med minimal høydeforskjell - vil gå mye tregere, men det kan være verdt det!

Alternativt kan du jo holde flasken høyere i været inntil flaskefyllertuten er dekket av øl, for deretter å senke flasken for å få opp fylletempoet. Det beste av begge verdener. ;)

kvolden skrev:
Ørnegård skrev:

Alternativt kan du jo holde flasken høyere i været inntil flaskefyllertuten er dekket av øl, for deretter å senke flasken for å få opp fylletempoet. Det beste av begge verdener. ;)

:skitbra: Enda bedre :)

Det beste?

Dette her?  8)

http://www.meheen-mfg.com/bottlingequipment.html

Tilbake
Topp