Flasketapping med kunstig kullsyre

roba

 
Jeg har lest Gahrs innlegg om CO2  :ilike: Her står det om fylling av kullsyre på fat og deretter tapping og flasking.
Jeg har prøvd og det ble ikke helt vellykket. Kjølte ned Cornelius og CO2 beholder til 4 grader. Tilsatte 1 bar som skal gi ca. 2,7 volumenheter.
Snudde og vendte på Cornelius til det ble helt stille. Tappet deretter over på flaske ved hjelp av fleksitapp og flaskebunnsfyller (Petit). (Kanskje jeg ikke ventet lenge nok
til CO2 "satt" seg i ølet?)
Det virket ikke som jeg "mistet" noe særlig CO2 ved fylling. Jeg brukte lavt trykk på CO2 for å drive ut ølet av Corneliusfatet og hadde lite eller ikke noe skum.
Er mottrykksfyller eller Beergun det eneste som duger ved fylling - eller er det noen som har noen tips for bedre fylling med det utstyret jeg bruker.
 
Fårstår jeg rett ? at du har fylt flasker med øl og har lite Co2 i, hvis du ikke "mistet" Co2 under fylling så har ikke ølet i utgangspunktet nok Co2. Tapp øl rett i et glass og smak, er det for lite Co2. fyller du bare mer. Manometeret viser kanskje ikke ruktig, lønner seg med ett som går bare til 1,5-2,0 Kg
 
Du forstår rett. Det er mindre CO2 på flaskene etter tapping over fra fat.
Men det kan hende jeg ikke har i nok kullsyre i fatet.
Kan slanger og flaskefyller "spise" opp CO2?
 
Co2 slipper ut når den Co2 holdige vesken ikke oppbevares på tette beholdere, enda mere ved risting helling over til andre beholdere og temperaturøkning.
Du kan kompentsere for det ved å ha mer Co2 enn nødvendig i fatet du skal tappe fra.
 
Gjør det noe om øl på Cornelius står med CO2 trykk lenge?
Vil det påvirke ølet på noen måte?
Ved metning av CO2 i øl, er eneste måten å tappe av å se når det er nok - eller for mye?
???
 
roba skrev:
Gjør det noe om øl på Cornelius står med CO2 trykk lenge?
Vil det påvirke ølet på noen måte?
Ved metning av CO2 i øl, er eneste måten å tappe av å se når det er nok - eller for mye?
???

Så lenge du ikke bruker høyere trykk enn det mettingstrykket du ønsker kan fatet stå tilkoblet Co2 kontinuelig. Jeg har Co2 tilkoblet alle mine "tappefat" fra jeg flytter de inn i ølskapet til de er tomme. Eneste du kan tenke på er at lavere temperatur enn den som du beregnet mettningstrykket vil tilføre mere Co2 ved samme trykk (dersom du beregnet å bruke 1 bar ved 6°C så gir 1 bar ved 1°C mere Co2 til ølet)
 
For å oppnå ønsket likevekt av CO2 (dvs fin futt i ølet) er man enten nødt til å la fatet stå tilkoblet hele tiden, eller evt fylle på med jevne mellomrom.

Når man tapper ferskt flatt øl over på fat tar det noen dager å få løst opp passe mye "kullsyre" i ølet. Det krever trykk. Det kan gå litt fortere hvis man rister på fatet med trykk og/eller setter på høyere trykk enn beregnet i en begrenset periode. OBS på max trykk hvis man ikke har sikkerhetsventil!

Hvis man god har tid og er sikker på at alle koblinger og fatet selv er tett, er den greieste måten å ha fatet koblet på ønsket trykk en ukes tid.

Når ølet først har nådd likevekt mellom CO2-trykket i fatet og væsken,  må trykket opprettholdes. Ellers mistes "kullsyren" igjen, som en brusflaske uten kork. Som tabellene viser er det avhengighet mellom temp og trykk for å gi rett mengde kullsyre. Jeg kjenner ikke til at man kan måle kullsyreinnholdet i ølet på en grei måte hjemme i kjelleren, men man kan smake!  :biersmile: Opplevelsen av ett fast kullsyrenivå kan variere veldig mellom øltyper og serveringstemperatur.

Du kan evt prøve å låne beer-gun'en min for å se om den er bedre. Tror nok at bunnfylleren er like grei, hvis den har en lang tynn slange. Pga motstanden i slangen vil du kunne tappe ved ok trykk (og hastighet) uten for mye skum.

Jeg har prøvd min beergun kun et par ganger. Den fungerer, men det skummer. Har hatt et tykt badehåndkle under kassa, og sølt ut ca 0,5 dl skum per flaske. Noe spill blir det, men det gråter jeg ikke over. Jeg har også overkarbonert litt på fatet, fordi jeg regnet med at det ville tape seg litt under omtapping til flaske.

Du har karbonert ved 1 bar og 2-3 grader? Dette burde være nok, hvis den har fått tid på seg.

Jeg er også litt usikker på mitt primærmanometer, men det nye sekundærmanometeret viser det samme. Jeg har opplevd at jeg må sette på høyere trykk enn anbefalt for å oppnå et nivå jeg synes er passe. Hvor mange volumer dette er i virkeligheten er jo usikkert, men det ligger på rundt 3-3,5 ifølge tabellene.

Super artikkel med tabeller her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html (også en link under artikkelen, som ser grei ut: http://www.draughtquality.org/f/DBQM_Full.pdf



Litt mer high-tec fysisk-kjemisk forklaring: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/carbonaatkinetiek/Carbondioxide%20in%20water%20equilibrium.doc
 
Jeg ser nok at jeg har vært for pinglete med å kjøre på CO2. Prøver å la det stå sammenkoblet en ukes tid for å se hvordan det blir da.
Må nok bare prøve og feile - om ikke annet kan det jo bli til et nytt innlegg under "bryggetabber"  :roedme:
Takk for alle svar  :skitbra:
 
Hvis du ikke har en tynnslange vil jeg anbefale deg det. Jeg bruker en slange på 4 mm innv.Ø på 5 meter. Den gjør at jeg kan tappe med fint trykk og skum uten å måtte senke "arbeids-/lagringstrykket" for hver gang jeg tar en øl. Den er også gull verdt ved videre tapping på flasker. :skitbra:
 
Prøvde å tappe over på flasker i dag. 2bar v/15 grader = 3 Vol enheter. Med tynn slange over på kort tappekran/slange til Cornelius.
Det skummet som bare det  :duh: Avsluttet halvveis og skal prøve neste uke med lånt Beergun samt mye kjøligere øldunk (5 grader).  :yes:
 
roba skrev:
Prøvde å tappe over på flasker i dag. 2bar v/15 grader = 3 Vol enheter. Med tynn slange over på kort tappekran/slange til Cornelius.
Det skummet som bare det  :duh: Avsluttet halvveis og skal prøve neste uke med lånt Beergun samt mye kjøligere øldunk (5 grader).  :yes:

Selv med BeerGun trenger du tynn/lang slange eller lavt trykk hvis du bruker den som følger med BeerGunn. Jeg bruker ikke selv den som følger med men et 3/16 rør (2,noe innvendig) på flere meter, kanskje var det 3 M.
 
Lånte Beergun og koblet denne på kort tappeslange fra Cornelius. Brukte ikke CO2 for å fylle flaskene før øltapping, men tappet slik at det skummet over og korket umiddelbart. Det skal da ikke være noe vanlig luft i flaskene. Ølet var på ca. 4 grader.
Dette opplegget fungerte veldig bra - det blir nok kjøp av Beergun  :ilike:
 

Vedlegg

  • Tapping 1.jpg
    18,1 KB · Sett: 232
  • Tapping 2.jpg
    Tapping 2.jpg
    16,3 KB · Sett: 241
  • Tapping 3.jpg
    Tapping 3.jpg
    18,1 KB · Sett: 262
  • Tapping 4.jpg
    Tapping 4.jpg
    21,7 KB · Sett: 254
Høres bra ut,

men du kan jo prøve med lang tynn-slange og kald øl hvis du ikke har det enda. Jeg merker stor forskjell om ølen er 15 grader eller 4. Jeg bruker også et rør fra en liten flaskefyller kjøpt hos Petit, tredd inn i fleksitappen og en foring til vannlås som tetter mellom røret og flaska. Det blir en slags mottrykksfyller hvor du justerer hastigheten og trykket i flaska med å dytte litt på pakningen med tommelen.


Edit: klad øl --> kald øl
 
Tilbake
Topp