Flasking/korking

andor

Norbrygg-medlem
Hei!

Mitt første brygg er på vei ned i flasker as we speak! :)

Har korket de 4 første flaskene med bordkorker som følger med bryggselv settet.

Etter at jeg har korket, kan jeg vri rundt på korkene? Det kan vel ikke stemme?

Skal jeg ta i enda mer? Har tatt i til jeg har "kommet over kneika" på de 4 første.

/Anders

Tjaa, kan jo komme med en update. 18 liter øl fikk jeg flasket(inkl. ca en liter på en farrisflaske som jeg klemte sammen litt for å se om det er no karbonering på gang) + ca. 1 liter som jeg tappet av fra gjæringskaret og over i et litermål, samt kanskje en halv liter i bunn av flaskekaret(hadde ikke flere flasker...:( ) Dvs. ca. 20 liter fra ølsettet til bryggselv (American IPA). Kan vel sikkert si meg fornøyd med mengden..? :)

Så til det denne tråden handler om. Jeg føler at det ble veldig varierende om korken satt godt på eller ikke. Noen kunne jeg vri rundt uten at jeg hadde på meg hansker, andre satt dønn fast. Antageligvis noe med måten jeg gjorde det på, eller varierende kvalitet på flaskene. Av en eller annen grunn, så sleit jeg mest med de flaskene jeg kjøpte av brygselv(0.5L i pappeske), mens Nøgne Ø, og et par andre typer jeg hadde fra systembolaget i Sverige, satt som et skudd. Jeg føler at jeg la ca. samme trykk på alle sammen.(Tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at jeg la på 80-90% av kroppsvekta mi ved hver korking, og jeg er ingen lettvekter..) Er ikke noe annet og gjøre enn å håpe at de korkene som var litt løse, "fester" seg litt når starsan tørker etc. Vil vel egentlig tro det motsatt pga trykket fra kullsyren, men..

Er det andre som opplever varierende "feste" på korkene? Har det med vinkel på flasken og gjøre tro? Det som er helt sikkert, er at flaska ikke er sentrert når den er i "bullseye" på korkeren. Korkeren jeg brukte var forøvrig denne: http://www.bryggselv.no/products/handkorker-bordmodell hvis noen skulle lure. Men en flat IPA er bedre inn ingen IPA, så det blir vel øl av dette også! :)

Sååå, nå står flaskene på vaskerommet, og skal godgjøre seg. Smakte på det jeg brukte til å måle SG, og det smaker godt, så jeg gleder meg til det (forhåpentligvis) blir litt futt i ølet. :)

God natt!

/Anders

Tjaa, kan jo komme med en update. 18 liter øl fikk jeg flasket(inkl. ca en liter på en farrisflaske som jeg klemte sammen litt for å se om det er no karbonering på gang) + ca. 1 liter som jeg tappet av fra gjæringskaret og over i et litermål, samt kanskje en halv liter i bunn av flaskekaret(hadde ikke flere flasker...:( ) Dvs. ca. 20 liter fra ølsettet til bryggselv (American IPA). Kan vel sikkert si meg fornøyd med mengden..? :)

Så til det denne tråden handler om.
God natt!

/Anders

God Morgen !

Nei, jeg synes det er morsomt å snakke om noe helt annet enn det tråden handler om.Spøk tilside, kan ikke bidra med tips til flasking da jeg fra dag en kun kjøpte 12 0.5 flasker med patentkork fra bryggselv siden jeg leste at flasking egentlig er noe dritt. Har kun benyttet seks av disse også, tapper direkte til 6L beholdere. Så, la oss komme til avsporingen der jeg kan bidra. Ja du kan si deg fornøyd med 18L øl på flaske i ditt første brygg på et slikt kit etter min erfaring, selv om det mangler noe vesentlig opplysning før det kan konkluderes, nemlig din SG når du flasket. Her er et par kalkulatorer hvor du kan beregne om dette var bra eller ei

http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet
http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Første er forenklet men veldig enkel å bruke. Såpass enkel at jeg måtte begynne å lese underlaget for den for å prøve å forstå den. Ga opp etter 2 minutter og hoppet til nr. 2. Men så er jeg sær og skal forstå alt mulig i bryggeprosessen.

Supre øl ble det av de settene jeg brygget fra bryggselv, har ikke prøvd IPA'en men regner med at alle disse settene holder høyt nivå. Har du holdt god praksis på rengjøring og greide å holde temperaturen på gjæringstanken (du rista vel inn oksygen) der den skal være, har du noe å glede deg til.

Sist redigert:
De løse korkene ville jeg tatt av i dag, og satt på nye. Test teknikken på noen tomme flasker først. Såfremt du bruker 26 mm. korker skulle dette være grei skuring. Kjøp med deg tomme flasker (bjørnunger) fra dagligvarebutikken din, til øvelse. (vask disse grundig). Evt. kjøp Munkholm..

God Morgen !

Nei, jeg synes det er morsomt å snakke om noe helt annet enn det tråden handler om.Spøk tilside, kan ikke bidra med tips til flasking da jeg fra dag en kun kjøpte 12 0.5 flasker med patentkork fra bryggselv siden jeg leste at flasking egentlig er noe dritt. Har kun benyttet seks av disse også, tapper direkte til 6L beholdere. Så, la oss komme til avsporingen der jeg kan bidra. Ja du kan si deg fornøyd med 18L øl på flaske i ditt første brygg på et slikt kit etter min erfaring, selv om det mangler noe vesentlig opplysning før det kan konkluderes, nemlig din SG når du flasket. Her er et par kalkulatorer hvor du kan beregne om dette var bra eller ei

http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet
http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Første er forenklet men veldig enkel å bruke. Såpass enkel at jeg måtte begynne å lese underlaget for den for å prøve å forstå den. Ga opp etter 2 minutter og hoppet til nr. 2. Men så er jeg sær og skal forstå alt mulig i bryggeprosessen.

Supre øl ble det av de settene jeg brygget fra bryggselv, har ikke prøvd IPA'en men regner med at alle disse settene holder høyt nivå. Har du holdt god praksis på rengjøring og greide å holde temperaturen på gjæringstanken (du rista vel inn oksygen) der den skal være, har du noe å glede deg til.

Knowledge is power! ;) Jepp, tror jeg har hatt nogenlunde kontroll på gjæringsstemp(STC er forsåvidt bestilt, og kjøleskapet fra FINN er kjøpt inn ;) ), og rista inn oksygen før gjæring. Føler at jeg har hatt god fokus på renslighet underveis, så jeg håper og tror det har gått bra. Ingen tegn til infeksjon ved flasking i hvert fall. Takker for kalkulatorene. Ved å putte inn verdiene fra oppskrifta i settet i kalk nr. 2, kommer jeg frem til 60% effektivitet.

OG = 1.060, SG = 1.010 målt ved tørrhumling, og før flasking var den 1.009(FG). Tror kanskje jeg holdt igjen litt i overkant mye av vørteren etter koking, da jeg ikke ville ha med meg så mye trub i gjæringskaret. Har lært følgende til neste gang:

- Overfør heller litt mer fra kokekaret, enn for lite, det bunnfeller jo uansett greit, og så lenge jeg stikker om før flasking, så blir det ikke så altfor mye grums i flaskene uansett.

-Ha stålkontroll på volum i de forskjellige stegene, avanskelig og være sikker på effektivitet uten det..

De løse korkene ville jeg tatt av i dag, og satt på nye. Test teknikken på noen tomme flasker først. Såfremt du bruker 26 mm. korker skulle dette være grei skuring. Kjøp med deg tomme flasker (bjørnunger) fra dagligvarebutikken din, til øvelse. (vask disse grundig). Evt. kjøp Munkholm..

Takk for tipsene. Da skal jeg prøve det. Surt og få "ødelagt" første batchen på grunn av en sånn fillesak. :) Skal kjenne på en og en kork, og korke om flaskene hvis nødvendig.

Tilbake
Topp