Flasking med Brettanomyces

Vi har brygget saison med Wyeast 3724 Belgian Saison to ganger nå, og begge gangene har den gjæret godt ut. Nå sist med OG på 1070 og FG på 1010, 85% utgjæring. Lot den stå i vel seks uker og lyktes i å heve temperaturen til rundt 30 i vørteren. Dette gjorde nok susen  :ilike:. Brettanomyces lambicus har vi derimot ikke vært like heldig med.
 
Pål skrev:
Vi har brygget saison med Wyeast 3724 Belgian Saison to ganger nå, og begge gangene har den gjæret godt ut. Nå sist med OG på 1070 og FG på 1010, 85% utgjæring. Lot den stå i vel seks uker og lyktes i å heve temperaturen til rundt 30 i vørteren. Dette gjorde nok susen  :ilike:. Brettanomyces lambicus har vi derimot ikke vært like heldig med.

Høres bra ut, da blir det trolig å forsøke å brygge neste saison med Wyeast 3711 og 3724 i hvert sitt spann. :brygging:
Brukte dere noe sukker i disse ølene, Pål?
 
Lars skrev:
Pål skrev:
Vi har brygget saison med Wyeast 3724 Belgian Saison to ganger nå, og begge gangene har den gjæret godt ut. Nå sist med OG på 1070 og FG på 1010, 85% utgjæring. Lot den stå i vel seks uker og lyktes i å heve temperaturen til rundt 30 i vørteren. Dette gjorde nok susen  :ilike:. Brettanomyces lambicus har vi derimot ikke vært like heldig med.

Høres bra ut, da blir det trolig å forsøke å brygge neste saison med Wyeast 3711 og 3724 i hvert sitt spann. :brygging:
Brukte dere noe sukker i disse ølene, Pål?

Høres ut som et spennende eksperiment!
Nei, vi brukte ikke noe sukker i noen av disse.
 
Du kan jo prøve å blande 2 gjærsorter, jeg har brukt både Saisongjær og en engelsk gjær (husker ikke hvilken i farta). De kom greit under 1010 og med tydelig saisonpreg.
Men interresant å høre om Brett'en. Jeg har planer om noe lignende.

janh
 
Flasket brettølet på torsdag (6.mai) med 8g sukker per liter, og har satt det på litt over 20 grader for en stund fremover, hvor jeg tenkte å la det å få stå et par uker før jeg begynner å sjekke.

Ser at jeg rotet litt på hva jeg skrev om temperaturer lenger oppe i tråden. Ølet ble først gjæret på 20 til 27 grader med saisongjær, og senere på ca 18 med brettanomyces i ca 3 måneder. Gleder meg til høsten og neste år.. :biersmile:
 
Flasket brettølet på torsdag (6.mai) med 8g sukker per liter, og har satt det på litt over 20 grader for en stund fremover, hvor jeg tenkte å la det å få stå et par uker før jeg begynner å sjekke.
5,5 år siden forrige innlegg, vekker opp tråder fra de døde her..hehe!!
Jeg er nysgjerrig på hvordan det ble? Vurderer å lage en Orval-inspirert øl snart. Primærgjæring med WLP510, sekundær med brett brux i noen mnd, så tappe på flasker med ~8 g/l (Kinn-flasker)
Har du noen smaksnotater hvordan ølet utviklet seg over tid? Og så videre... :)
 
Tilbake
Topp