Fler brygginger i et gjærkar

Nja....vi brygger ca.230 ltr. pr.gang og bruker vanlige gjæringsbøtter i dag men har fått en 700 ltr. rustfri tank, og det ville bli litt enklere å bruke den i stede...men måtte da ev. kjøre fler brygginger i samme kar.
 
Dæv** steike., det var ikke småtterier :)
Har ingen erfaring på det, men etter en uke så er batchen ferdig gjæret, så det å splashe 200 liter fersk vørter I et ferdig gjæret øl kan jeg ikke tenke meg er bra for øllet smaksmessig sett.
 
Det er vel ikke så mange av oss som har erfaring med slike volum:)
Har lest at det blir gjort men da tror jeg man fyller på ny vørter før gjæringa er kommet ordentlig i gang.
Så for pils sin del så skulle det gå å brygge dag etter dag.
-Ikke spør etter referanser, tror det er noe jeg har lest her på forumet.
 
Den første vil jo være godt igang, så fyre på med oksygenert vørter? Det er vel ikke anbefalt å oksygenere/lufte etter ei ukes gjæring? 2 dagers brygging ville jeg satsa på.
 
Dersom det er mulig å dele 700 liter' i to, vil det være bedre. Dersom den er pen, hel og verd mye, kan dere forsøke å få byttet den i to kar som passer resten av oppsettet bedre.
Ellers blir det å brygge to dager etterhverandre... helg nr 2 blir jo da en frihelg :)
 
Går sikkert bra å tilsette vørter uke 2 og uke tre også. Så lenge du ikke aktivt oksynerer annet enn den første vørteren. Ev. Oksygen som like vel kommer med vil gjæren fortære første timene etter at vørteren er blandet inn.

Resultatet vil kanskje bli litt annerledes enn om alt hadde blitt brygget i en omgang. Mindre gjærvækst vil nok dempe fruktighet, men tviler på det vil lage noen usmaker.
 
Jeg vil tro at lager er vanskeligere å få til på denne måten en ale. Er det slik at denne tanken er noe dere ønske å bruke for å kunne brygge mer eller er det mer tilfeldigheter at det ble denne? Pør for jeg tenkte på om det hadde vært mulig å ''fylle'' døvolumet'' med noe 25 l kanner f.eks fylt med en væske tyngre en vørteren slik at de hold seg i ro. (Bare en tanke)
 
Tilbake
Topp