Flokkulering av gjær i Unitank

Ut i frå bilda ser det jo meir ut som du har tappa igjennom ei trub/gjærkake, enn at det Gjær som ikkje har flokkulert skikkelig.. veit ikkje korleis tanken er, men er det mulig at du har veldig mykje trub, og tek prøvene gjennom det?
 
Dette har heller ikke jeg noen god forklaring på. 833 er riktig nok en gjær som kan bruke lang tid på å sedimentere, men det forklarer ikke dette fullt ut. Jeg har ikke egen erfaring med unitank, men det ser ut til at prøvekranen sitter så høyt oppe at det virker usannsynlig at det ligger sediment helt opp dit.
Jeg tviler sterkt på at gjærbehandlingen har ført til noen mutasjon. Tapt evne til flokkulering er en relativt vanlig mutasjon, men da må gjæren utsettes for visse stresstimuli som man vanligvis ikke finner i en starterkultur. Har gjæren vært utsatt for varme over 38 grader?
Har du noen temperaturkontroll i tanken? Termisk fluktuasjon kan få partikler til å bevege seg opp og ned i tanken.
Er du helt sikker på at gjæringen er ferdig?
Er du helt sikker på at ikke gjæringen har bygget opp noe trykk i tanken?
Hvor stort volum er det på dette brygget, og hvor stor er unitanken din?
Har du produksjonsdato og batchnummer på gjæren din?

Jeg har aldrig brukt en unitank, men har gjære en del brygg med 833 på 1/2 BBL konisk tank, og kan ikke si jeg har sett denne adferden før.
 
Ut i frå bilda ser det jo meir ut som du har tappa igjennom ei trub/gjærkake, enn at det Gjær som ikkje har flokkulert skikkelig.. veit ikkje korleis tanken er, men er det mulig at du har veldig mykje trub, og tek prøvene gjennom det?
Da må jeg nesten ha 10 liter trub - Synes det høres litt rart ut. Prøvekrana sitter ganske høyt.
 
Dette har heller ikke jeg noen god forklaring på. 833 er riktig nok en gjær som kan bruke lang tid på å sedimentere, men det forklarer ikke dette fullt ut. Jeg har ikke egen erfaring med unitank, men det ser ut til at prøvekranen sitter så høyt oppe at det virker usannsynlig at det ligger sediment helt opp dit.
Jeg tviler sterkt på at gjærbehandlingen har ført til noen mutasjon. Tapt evne til flokkulering er en relativt vanlig mutasjon, men da må gjæren utsettes for visse stresstimuli som man vanligvis ikke finner i en starterkultur. Har gjæren vært utsatt for varme over 38 grader?
Har du noen temperaturkontroll i tanken? Termisk fluktuasjon kan få partikler til å bevege seg opp og ned i tanken.
Er du helt sikker på at gjæringen er ferdig?
Er du helt sikker på at ikke gjæringen har bygget opp noe trykk i tanken?
Hvor stort volum er det på dette brygget, og hvor stor er unitanken din?
Har du produksjonsdato og batchnummer på gjæren din?

Jeg har aldrig brukt en unitank, men har gjære en del brygg med 833 på 1/2 BBL konisk tank, og kan ikke si jeg har sett denne adferden før.
Hei,

Gjæren har ikke vært utsatt for varme. Ble pitchet på 16 grader.
Er ganske sikker på at den er gjæret ferdig. det har vært stabil FG i nesten en uke.
Trykk er det ikke - ventilen er åpen.
58L volum på en 1/2 BBL tank.
White labs Lot 1081577. Best før 21 Juli 2020.
 
Hei,

Gjæren har ikke vært utsatt for varme. Ble pitchet på 16 grader.
Er ganske sikker på at den er gjæret ferdig. det har vært stabil FG i nesten en uke.
Trykk er det ikke - ventilen er åpen.
58L volum på en 1/2 BBL tank.
White labs Lot 1081577. Best før 21 Juli 2020.
prøv en siste ting, varm den opp til 20grader i 2 dager og kjøl ned igjen
 
Ok, oppdaget noe spesielt. Jeg dumpet trub for et par dager siden. Den ble stående i et litersmål under tanken. Kikket oppi der nå...
Der var det aktivitet! Kanskje gjæra ikke er ferdig enda? Det er jo merkelige greier...
 
Ok, oppdaget noe spesielt. Jeg dumpet trub for et par dager siden. Den ble stående i et litersmål under tanken. Kikket oppi der nå...
Der var det aktivitet! Kanskje gjæra ikke er ferdig enda? Det er jo merkelige greier...

Aktivitet? Hvordan da, målt aktivitet? Eller bare co2 som blir løst fra ølet, eller bugs?
 
Ok, oppdaget noe spesielt. Jeg dumpet trub for et par dager siden. Den ble stående i et litersmål under tanken. Kikket oppi der nå...
Der var det aktivitet! Kanskje gjæra ikke er ferdig enda? Det er jo merkelige greier...

Jeg mistenker at du har svaret på spørsmålet ditt der....
Jeg foreslår at du gjør daglige målinger av specifikk vekt, og ser om du får synkende verdier. Dersom gjæringen ikke er ferdig, vil ikke gjæren sedimentere. Du senker metabolsk aktivitet drastisk ved å senke temperaturen, men du har en stor gjærmengde som skal stoppe cellesyklusen sin. Det kan godt være at dette kan ta en stund. Det kan også være at temperaturen inne i gjærkaken er høyere enn omgivelsene.

Jeg er usikker på om dette er løsningen, men det er i alle fald en relativt sannsynlig årsak. Jeg har sett en del av mine egne kulturer der det har tatt mange dager i kjøleskap før alt har sedimentert.

Jeg skal se nærmere på whitelabs rapporter på den batchen. Men nå må jeg sove etter verdens mest slitsomme vakt. Smittevern er slitsomme greier....
 
Tilbake
Topp