Flyhavari...... eller varmeelement for RIMS ?

Hei Espen,

synes din konstruksjon så veldig bra ut og lurte på om du kunne fortelle litt mer om de forskjellige wago-modulene du har brukt?
Kanskje du tilogmed kunne delt et koblingsskjema?

Har fått blod på tann og skal bygge meg et fullregulert bryggeanlegg, tenker å bruke gamle varmtvannstanker..

Bernt

Tøft oppsett på styreskapet: )  Hva er de 4  blå gizzmoene på midtskinnen? signalomformere for temp probene? hvilket program bruker du for å styre VIA modbus? 

De blå gizzmoene er måleverdiomformere, pt-100 kobles til, ut får man strømsløyfe 4-20mA.
Årsaken til dette er at det er lettere å få tak i wago analog modul 4-20mA enn modul som håndterer pt-100 direkte.

Er utført noen endringer siden dette ble "publisert".
Ny 24V strømforsyning som kan levere 10A, den egner seg bedre til å styre pumper etc.
Har også satt inn en pulsteller, altså en ny wago modul. Denne modulen skal benyttes til å ha kontroll på vann/vørtermengde, benytter da
fire stk flow sensorer med pulsutgang.

Har dessverre ikke laget ett koblingsskjema enda.
Wago modulene som er i skapet er digitale inngangsmoduler (foreløpig ikke i bruk), digitale utgangsmoduler, analoge inngangsmoduler (4-20mA) og
en 2 kanals counter modul (pulsteller).

Programmet jeg benytter for å styre/lese via modbus er en egenutviklet applikasjon utviklet i Microsoft Visual Basic 2010 Express, fordi det koster 0,- NOK.

Okei, hvorfor bruke koblingsskjema når man har det i hodet? ;)

Kunne du lagt ut litt mer spesifikt om de komponentene du bruker;
1) Hvaslags wago "main-unit", og moduler. link til ebay?
2) Hvor har du fått tak i næringsmiddelgodkjente flowmeters, pris?
3) Pumper, type og pris?

Driver å samler inn deler til et slikt anlegg nå ;)

Bernt

Er igang med litt samme greiene selv. Dvs jeg skal ikke bruke Wago men Beckhoff da jeg har det tilgjengelig. Temperaturer måles ved hjelp av pt100 og pumper og ventiler er ferdig montert. Foreløpig styres disse manuelt ved hjelp av et kontrollpanel men planen er altså automatisering og styring med resepthåndtering. Planen er at xmlfiler fra beersmith skal leses inn for å sette bryggeparametre. Tar nok en god stund å få det på plass men litt må man jo ha å gjøre når man ikke brygger :)

Ellers artig å følge med på tråder som denne!

//Morten

Foreløpig er ikke sensorene integrert, så slik sett står jeg fritt til å velge det jeg vil så lenge de håndterer puls-logikk med 24V dc.
I utgangspunktet haddde jeg bestilt en type via ebay, som ikke er tilgjengelig mer, men dimensjoene på skrutilkoblingene passet meg dårig (ikke 1/2") så jeg har forkastet disse. Ellers er all programvare for å integrere pulstelleren på plass og testet, så er bare å finne nye sensorer.....ergo er jeg på samme stadium som deg.

Kan godt hende jeg ender opp med foodgrade 80 grader, intet problem å sørge for at man holder seg greit innenfor det, man må jo ikke starte whirlpool ved 100C.....men jeg vil se meg litt rundt før jeg tar en endelig avgjørelse.

Espen Unnvik skrev:
Kan godt hende jeg ender opp med foodgrade 80 grader, intet problem å sørge for at man holder seg greit innenfor det, man må jo ikke starte whirlpool ved 100C.....men jeg vil se meg litt rundt før jeg tar en endelig avgjørelse.
Fordelen med å starte whirpoolsløyfa under kok er at det er en enkel og grei måte å dessinfisere på....

magne1972 skrev:
Espen Unnvik skrev:
Fordelen med å starte whirpoolsløyfa under kok er at det er en enkel og grei måte å dessinfisere på....

Det har du selvsakt helt rett i, det er derfor jeg også vil vurdere alternativer før jeg kjøper.

Tilbake
Topp