Flyhavari...... eller varmeelement for RIMS ?

Espen Unnvik skrev:
For alle dere platearbeidere der ute virker dette sikkert som ett hån....men her er funksjon satt høyere enn estetikk....

Syns det ser bra ut eg, på bildet ialefall. Men så er ikkje eg platearbeidar heller... ;)

EDIT: Vi ventar spent på rapport etter wet-test.

Da har jeg kjørt en mini test av enheten.

ca 10L vann
Sirkulert med March pumpe.
Benyttet bare det største elementet (1850W), har da ca 1KW mer å gi.

Vannet var i utgangspunktet ca 10C, dette ble varmet til 40C på 9 minutter.
Dette er mer enn godt nok for meg.

Blir spennende når det skal reguleres......

Ett par bilder av det nye styresystemet for mitt kommende bryggeri.

I tillegg til skapet inngår også en PC applikasjon jeg har laget.
Denne applikasjonen styrer utganger og leser innganger på Wago modulen i skapet.
Kommunikasjonen mellom PC og skap er trådløs, over WLAN.

Mer kommer senere...

Vedlegg

• IMG_2502.JPG
    IMG_2502.JPG
    749,7 KB · Sett: 372
  • IMG_2503.JPG
    IMG_2503.JPG
    986,9 KB · Sett: 362
Espen Unnvik skrev:
Da har jeg kjørt en mini test av enheten.

ca 10L vann
Sirkulert med March pumpe.
Benyttet bare det største elementet (1850W), har da ca 1KW mer å gi.

Vannet var i utgangspunktet ca 10C, dette ble varmet til 40C på 9 minutter.
Dette er mer enn godt nok for meg.

Blir spennende når det skal reguleres......
Til brygging er dette feil.... Hvis du studerer herms/rims så vil du se at oppvarming av vørteren i en maltseng er mer avansert. Har ikke linken nå, men google herms limitations, og les den. Du har begrensing på sirkulasjon i maltsengen, og gjennomstrømming, samt flere aspekter. Les...
Jeg sier ikke at det som står på den siden er fasiten, men det gir en veldig god pekepinne....
Ellers ser det knall ut, og kommer nok til å fungere minst som tenkt.
Bare lyst til å komme med innspill..... :)

magne1972 skrev:
Til brygging er dette feil.... Hvis du studerer herms/rims så vil du se at oppvarming av vørteren i en maltseng er mer avansert. Har ikke linken nå, men google herms limitations, og les den. Du har begrensing på sirkulasjon i maltsengen, og gjennomstrømming, samt flere aspekter. Les...
Jeg sier ikke at det som står på den siden er fasiten, men det gir en veldig god pekepinne....

Jeg vet også at denne testen ikke gjenspeiler en reell mesk, det var ikke påenget.
Jeg ville utføre en test på forhånd for å få en følelse av hvordan systemet vil fungerer før jeg kjører en reell mesk....intet påeng i å teste under mesk hvis det ikke har potensiale i vann......

EDIT: Glad for innspill, det er jo påenget med å legge bilder og ideer ut  :skitbra:

Espen Unnvik skrev:
magne1972 skrev:

Jeg vet også at denne testen ikke gjenspeiler en reell mesk, det var ikke påenget.
Jeg ville utføre en test på forhånd for å få en følelse av hvordan systemet vil fungerer før jeg kjører en reell mesk....intet påeng i å teste under mesk hvis det ikke har potensiale i vann......

EDIT: Glad for innspill, det er jo påenget med å legge bilder og ideer ut  :skitbra:
Går ut ifra at elementet skal styres med pid?
Isåfal må den tunes, jeg tunet min med vann først, og etterpå med brygging (ingen problemer å tune under brygging)
Da har jeg fått konstant temperatur ved sirkulering, og full guff ved utmesk. Problemet med rims er muligens at du må redusere effekten ved temperaturøkning for å unngå karamellisering rundt ellementet.
Jeg slipper det med herms, men har da også betraktelig senere temperaturpådrag i mesken. Jeg bruker med 2,2 kw og 25 liter vørter ca 10 minutter på utmesk, og da måles temperaturen både ved hermsutløp og i midten av maltsenga.
Øker da fra 67 til 77 grader. Og jeg tviler egentlig litt på meg selv også der.... ;)

Jeg skal ikke benytte en standard PID, jeg skal benytte en egenutviklet software "PID".
Denne skal være ganske dynamisk, men har ikke testet den enda, så må kanskje noen modifikasjoner til.

Softwarebasert har du nok muligheten.
En annen tanke der er,
Hvis mulig seriekoble begge varmeelementene for å redusere w/kvadrat, for å unngå karameliseringen.... Bare en tanke....
Med 2 kw i en vannkoker økes temperaturen kjapt, med 4,5 meter kobberspiral inni har jeg stor overflate....
Ellers er det innteresant med skapet ditt og styringen. Jeg har to pid, og vurderer en arduino bare for morro skyld :)

magne1972 skrev:
Softwarebasert har du nok muligheten.
En annen tanke der er,
Hvis mulig seriekoble begge varmeelementene for å redusere w/kvadrat, for å unngå karameliseringen.... Bare en tanke....
Med 2 kW i en vannkoker økes temperaturen kjapt, med 4,5 meter kobberspiral inni har jeg stor overflate....
Ellers er det innteresant med skapet ditt og styringen. Jeg har to pid, og vurderer en arduino bare for morro skyld :)

Har allerede tenkt den tanken....men tror at SSR skal kunne hjelpe meg med å fordele effekten, så håper det skal være nok.
Elementet/elementene er jo ikke i direkte kontakt med vørteren, de er kveilet utenpå ett rør, håper også at dette skal hjelpe på effektfordelingen.

Uten direkte kontakt unngår du nok storparten/alt av problemet.
Da blir vel heller spørsmålet varmeoverføring, og da er mitt poeng borte :)
Hyggelig med meningsutvekslinger på slikt, og håper du poster mange fler bilder av byggingen din.
Jeg liker det jeg ser og er spent på resultatet. Mulig jeg kopierer litt også ;)

magne1972 skrev:
Uten direkte kontakt unngår du nok storparten/alt av problemet.
Da blir vel heller spørsmålet varmeoverføring, og da er mitt poeng borte :)
Hyggelig med meningsutvekslinger på slikt, og håper du poster mange fler bilder av byggingen din.
Jeg liker det jeg ser og er spent på resultatet. Mulig jeg kopierer litt også ;)

Tror ikke påenget ditt er borte, det er bare opp til meg å ta hensyn til det du har nevnt og til dels det jeg har tenkt......
Med mitt oppsett er alt opp til meg......funker det ikke er det min skyld, funker det er det min og mine medhjelperes ære.....

Nå er jeg imponert :) Dette ser veldig pent ut! Innmaten i skapet mitt ser ut som et fuglereir...

Har forøvrig bestilt meg en Arduino selv (er ganske blank). Blir ikke til bryggeoppsettet, men kanskje for temperaturkontroll på flere gjæringskar.

Hva slagt utviklingsverktøy bruker du? Og hva bruker du for å la PCen hente inn data og styre temp?

Microsoft Visual Basic 2010 Express. (Gratis....)

Jeg har laget modbus driver selv, det er denne som benyttes til å skrive til utganger og lese innganger på Wago modulen.

Spennende. Bruker C# selv (og har ogsså programmert en del i VB), og har lyst til å bruke dette til å sende og hente data fra Arduino. Har nok en del grunnleggende om Arduino å lære først.

Hva er prisnivået på Wago modulen? Er det en industrikomponent? Så ganke strømlinjeformet ut i skapet ditt :)

Du finner en del Wago på ebay til en grei pris, skal du kjøpe de fra leverandør i norge blir det en del dyrere, hvis du får kjøpe som privatkunde.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=wago+750&_sacat=0&_odkw=wago+530&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Tilbake
Topp