Flytende gjær

Hei! Starter denne i en ny tråd pga jeg tror dette er noe mange av oss, ihvertfall "rookies'n", har nytte av.

Etter å ha lest igjennom artikkelen om ekstraktbrygging på nettstedet her, så lurer jeg på dette med bruk av flytende gjær.

Spørsmål:
Hva menes med at flasken bær steriliseres ved koking/baking i ovnen?

Er det noen her inne som kan være så grei å fortelle hvordan man benytter dette ved ekstraktbrygging/ølsett? En enkel forklaring på fremgangsmåten, step-by-step? Det hadde vært knall!  :amen:

Stian

Hei. Det med renslighet og flasker er et gjennomgående tema innen hjemmebrygging. Hvis du vil ha en ren flaske for å dyrke gjæren i, så kan det godt holde med å rense flasken inn- og utvendig med klorvann og skylle det godt ut med springvann. Dersom det ikke er rester i flasken av et eller annet fra før, så vil dette holde fint nok.

Og for å svare på spørsmålet, siden det vel var jeg som har skrevet dette, vil å "sterilisere flasken ved baking i ovnen" i at man legger flasken i en kald stekeovn (gjerne med litt aluminiumsfolie over klemt tuten) og så setter ovnen på noe over 100 C, feks 120 C. (Dermed blir flasken gradvis varmet opp og risikerer ikke å sprekke pga varmesjokk hvis den går fra plutselig kald til glovarm.) Så lar du flasken ligge i ovnen i endel minutter (20 min-30 min??) til du tror at varmen har tatt knekken på alle bakteriene, og så slår du av ovnen igjen, og lar flasken kjøle seg noe ned før du tar den ut, og lar den kjøle seg mer ned på kjøkkenbenken! 
:skaal2: 
Litt mer omfattende enn å desinfisere med klorin eller andre midler, men denne varmebehandlingen skal visstnok være mer effektiv mot utøyet...

Og for å svare på det andre spørsmålet; dette brukes ved ekstraktbrygging/ølsett dersom du bruker flytende ølgjær (feks Wyeast) istedenfor tørket ølgjær. Ved flytende gjær er det en fordel å dyrke opp gjæren slik at du får flere gjærceller før gjæren has i brygget, og dette kan gjøres i en flaske, feks stor ølflaske/vinflaske, med en propp og gjærlås på toppen.
NB det må være en glassflaske hvis du skal sette den i ovnen..!  :D :lessmile:

Spesielt i Tyskland er det fremdeles mange hjemmebryggere som baker flaskene til et helt brygg (som gjerne overstiger 100 l hos dette ølglade folket), noe som sikkert krever mange omganger med baking, ikke å glemme utgiftene til gass/strøm til ovnen. Men for den ene flasken som er til gjærstarteren så er det ikke fullt så ille da :).

Uansett, skal du ikke bake flaskene dine, så er det lurt å ha en flaskebørste slik at du kan fjerne alt dette utøyet som kan ha satt seg der ved tidligere anledninger. :godtoel:

Lars Bjørnstad skrev:
NB det må være en glassflaske hvis du skal sette den i ovnen..!  :D :lessmile:
Det skjønte jeg, ja  ;D

Men når jeg kjøper en slik pakke med gjær, ser Wyeast har tusen typer å velge mellom, er det noen spesiell type som passer bra til Coopers Draught? Eller en type jeg i hvertfall ikke må kjøpe?
Og hvor mye skal jeg ha oppi? Hele pakka?

Stian :samenvol:

Ut fra beskrivelsen jeg har funnet på nettet er Coopers Draught et lyst øl (blir trolig en ale med den tørrgjæren som følger med). Du kan velge selv om du vil lage den som et lagerøl (f.eks. med Wyeast 2042 Danish Lager gjær) eller en pale ale (for eksempel med Wyeast 1318 London Ale III gjær). Begge får du kjøpt fra Petit (http://www.mamut.net/petit/).  Det er lettest å lage en ale, fordi du da kan gjære i romtemperatur, mens en lagergjær arbeider best under 10 grader.  Kjøp en XL-pakke, klem hull på den indre posen med gjærceller (de kommer da ut i vekstmediet og formerer seg der). La pakka svelle til den har bølåst seg opp (det kan ta fra et par timer til et par dager avhengig av hvor fersk gjær pakken er). Steriliser saksa og den delen av pakken som du skal klippe hull i (la det ligge i en mugge Klorin-vann) en halvtimes tid. Temperaturen i vannet bør være nær romtemperatur, slik at gjærcellene ikke får varme- eller kuldesjokk. Når du har gjort klart klart et sterilisert gjæringsfat (4-5 hetter Klorin til 30 liter vann i en halvtime og skylt godt, minst tre ganger), kan du tømme hele innholdet i pakken opp i fatet, og så tømme den kokte og avkjølte vørteren oppi. La deg gjerne plaske godt, for gjæren trenger oksygen i den første fasen. Sett på lokk og vannlås (som også må være sterilisert). Pinlig renslighet er viktig! En ale gjærer vanligvis ut i løpet av en ukes tid (når det slutter å ploppe i vannlåsen), mens et lagerøl gjerne tar fra to til fem uke på 10 grader.
Lykke til!

Tilbake
Topp