Flytende gjær

:help: Jeg er helt uerfaren med flytende gjær. Jeg har dyrket en W.y londen ale..Kan ikke huske hva den heter i øyebliket..i en ukes tid. Skiftet vørter tre ganger for å dyrke en god starter. I skrivende stund karbonerte jeg vørteren til det var et godt skumlag på toppen, rørte opp gjæra i norges glasset og tømte det oppi vørteren. volum 22 liter. vis alt går som det skal hvor lang tid tar det før man kan regne med at gjæringen starter? Har jo en pose tørrgjær i bakhånd hvis det skulle gå galt.
 
Hvis det går bra så vil du få se synlig gjæring innenfor et halvt døgn, av og til fortere, men litt senere er også mulig. Dersom det har vært bra aktivitet i starteren din så ville jeg ikke være redd for at det hele skulle gå galt.

Forresten, mente du at du beluftet vørteren? Å karbonere betyr å tilsette kullsyre (til øl).  :biersmile:
 
Neglene mine er reddet. (Slipper å bite negler av nervøsitet ;D) Nå går <<Babyen min>> så det freser. :biersmile:

Forresten, mente du at du beluftet vørteren? Å karbonere betyr å tilsette kullsyre (til øl).
Ja det stemmer det. men jeg bruker en Luftpumpe med knusestein og filter (0,2 mikro) for å få luft/oksygen i vørteren. :beersmiley:
 
Jeg skal i nær fremtid brygge to brygg. En Ipa og en pilsner type. Den pilsner typen blir vel heller en lys ale da jeg ikke har mulighet for under gjæring.
Jeg hadde kjøpt en London ale, 1318 III, som jeg aktiverte i går kveld. Etter bare noen få timer hadde posen blåst seg opp, i motsetning til sist gang jeg brukte flytende gjær, da tok det tre dager før den var skikkelig svullen.

Jeg leser at mange hiver ut overflødig vørter av starteren. Det mener jeg er feil. Man kan dyrke samme gjær videre på et annet glass, ved å ha overflødig vørter på. Det følger bestandig med gjærceller som man kan dyrke videre på. Se gjenbruk av gjær i Råd for god gjærbehandling. Dette er noe jeg vil prøve. Så har jeg en god starter til neste brygg?
 
Tilbake
Topp