Flytte gjæringsdunk under gjæring

Er det problematisk å flytte på gjæringstanken under gjæring? Jeg har innsett at kjellerboden er litt for kald for gjæring med WLP400 til en Wit. I boden (kjellerbod i leiilighetskompleks uten tilgang på strøm) er det drøyt 18 grader. Den kan stå der noen dager har jeg skjønt av dette innlegget: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5808.15.html, men bør ha varmere temp etter hvert. Dette er ikke noe jeg får til i kjellerboden, og derfor må jeg flytte på tanken og få den inn i leiligheten. Er dette et problem, eller spiller det ikke så stor rolle at det blir litt plasking?

Det er rimelig uproblematisk. I gjæringstanken har CO2 erstattet lufta og det er ingen fare for oksidering. Derimot kan det være greit å passe på at du ikke drar inn luft og skit gjennom gjærlåsen når du løfter karet. Særlig plastbøtter har en tendens til å gi etter litt når du løfter dem.

Så var det dette med WLP400 og utgjæring da...

Har en Wit som gjærer på kjøkkenet nå. Den ble brygget søndag for en uke siden, og har gjæret ganske bra frem til søndag for to dager siden. Nå plopper det rett i underkant av én gang i minuttet. I tilForrige Wit jeg brygget, spesielt lukter, men også smaker det, gjær. Det er udigg. Spørsmålet er derfor hvordan jeg kan unngå det samme nå? Denne skal serveres i mitt eget bryllup til sommeren, og da er det jo litt ålreit at den smaker bra  :yes:

Kan noen svare meg på om dette er normalt gjæringsforløp og at det kommer til å ordne seg hvis jeg lar den stå til søndag (to uker totalt) før jeg tapper den?

Har selv en Wit med samme gjær stående og etter hissig stormgjæring de første par-tre dagene har det gått jevnt og fint for seg. Det har stått 14 dager i morgen, målte FG i dag til 11, tar ny måling i morgen eller fredag for å se om det skjer noe fortsatt.

WLP400 jobber sakte men sikkert nedover, gjerne i rykk og napp, så det er neppe grunn til bekymring. Mål FG etter 13-14 dager, ta ny måling et par dager senere så ser du om gjæring er ferdig.

Bobling i gjærlåsen er uansett ikke noen god indikasjon på gjæringshastighet. Har selv hatt flere brygg hvor det ikke har vært et knyst i gjærlåsen, men de har like fullt gjæret ut pga lekkasjen i lokk eller i pakning rundt gjæringslås.

Tom

Tilbake
Topp