For høy FG? 1.016.

Hei.

Jeg tester ut et Blonde ølsett fra europris og i dag er det 12. dagen på gjæring, temp har omtrent vært 21-22. Det og nå har gravity vært på 1.016 i 2.5 dag. Vil den ikke gå lenger ned? Ifg oppskrift skal den ned på 1.009. OG var på 1.040 noe lav, tror det ble litt for mye vann kontra ekstrakt. Er det greit å tappe på flaske?

Edit: Det er Burton Union dry yeast som er med i settet.

7ersen
 
Sist redigert:
Som alltid; hvis SG er den samme over to-tre dager er det alltid trygt.
1016 er ikke alle verden heller, så jeg tror nok ikke det er noen fare. 1016 er midt i sjiktet for f. eks APA og IPA. Bare å ha det på flaske spør du meg.
Til ettertanke: var gjæret gammelt? Rehydrerte du før bruk? Luftet du vørteren tilstrekkelig?
 
Som alltid; hvis SG er den samme over to-tre dager er det alltid trygt.

Er ikke dette en sannhet med modifikasjoner? Ser for meg at et øl kan stoppe opp relativt høyt ved primærgjæring, men likevel gjære ut ytterligere ved tilsetting av sukker (enten for å forsøke å kickstarte gjæringen igjen, eller ved priming/flasking – som kan forårsake overkarbonering, eller i verste fall flaskebomber). Kan ikke dette stemme?

1016 er ikke alle verden heller, så jeg tror nok ikke det er noen fare. 1016 er midt i sjiktet for f. eks APA og IPA. Bare å ha det på flaske spør du meg.
Til ettertanke: var gjæret gammelt? Rehydrerte du før bruk? Luftet du vørteren tilstrekkelig?

Ellers er jeg veldig enig i at det skal gå fint å flaske på 1,016. Har selv flasket på 1,022, og dette gikk forsåvidt greit. Utilstrekkelig lufting er nok en sannsynlig kilde til lav utgjæring, med mindre det ble mesket på svært høy temperatur.
 
Det fins alltids ting du kan prøve om du ikke allerede har gjort det, som å forsiktig røre opp gjæren med en 'steril' skje, eller rulle karer, for å se om det kommer igang igjen.
Det går også an å tilsette nytt gjær, men det er opp til deg.
 
Jeg prøvde å vri rundt på gjæringsdunken flere ganger. Uten noe effekt, så det endte med at jeg tappet i dag og satser på at skapet ikke blir fullt av øl ;) Det svaret jeg har på problemet er at jeg tilførte for lite oksygen. Takk for svar.
 
Tilbake
Topp