For høy FG på jule øllen??

Torga

Norbrygg-medlem
Tok en test på jule øllen satt 31.08  80 liter med OG på 1076. FG er nå 1022..

Brukte enstegs mesking i 70 min på 67-68º

Er FG for høy for en jule øl.??

Jeg ser på oppskrift siden for jule øl at de fleste har laver FG, om en` noen med rundt det samme.
Tenkte å ha det over på fat denne uka. Men...  er det noe poeng i å tappe om til en annen dunk  for så å la det stå noen uker til i håp om å få det noe lengre ned?

Ja, med den OG skal den med i klasse 2 for spesialjuleøl. Så hvis du tenkte å delta så er det fullt ut mulig :).

Så, det er med andre ord ikke noe stort poeng i en omtapping for å forsøke å få ned FG??

Altså, du kan godt akseptere FG på 1.022. Det er noenlunde søt men ikke så ille, bare smak selv. Det kan hende at du får ølet ned noen poeng ved omstikking, men fare for infisering øker også, så se litt an hva du bestemmer deg for. ;)

Har bestemt meg for å gi det en uke til i primær karet før det tappes om til Corneliusfat.

Søtt eller ikke.. Juleøl blir det " åkke som"  :beersmiley:

Torga skrev:
Tok en test på jule øllen satt 31.08  80 liter med OG på 1076. FG er nå 1022..

Tok en test i dag på Hydrometret.. å det viser 3 Oechsle for mye.. :confuzed:

Må nok lære meg å sjekke sånt før hvert brygg, for det viste rett sist jeg brukte det. Det positive er jo at jule øllen ikke ble så søt likevell :skaal2:

Forresten.. Er det noen som er helt sikkre på hva 1 grad Oechsle utgjør i sukker? Noen steder sies det 2,5 gr/l andre sier 2,7 gr/l.
Ikke den helt store forskjellen, men likevell..

Har aldri set annet enn at 2 gram utgjør 1 grad.
16 gram sukker i 1 liter vann gjærer til 1 vol %
Dette blir da 8 grader, derfor deler vi SG - FG på 8

Det er jo også viktig at FG blir målt etter at gjæring er sluttet, skulle FG synke 2 grader etter at du har tilsatt sukker for karbonering vil det i praksis si at du har tilsatt 4 gram sukker mer enn du trodde, jeg tror dette er årsaken til overkarbonert øl.

Edit:
rettet skrivefeil/formateringsfeil

Må bare korrigere meg selv etter finregning:

2,7    gram sukker har et volum på * 0,63  =  1,701 ccm
998,299  gram vann har et volum på              998,299 ccm
1000.999 gram sukker/vann har et volum på  1000,000 ccm

Mao. 2,7 gram utgjør 1 grad på vekta
Med forbehold om at 1 Kg. sukker har et volum på 0.63 liter

finner ellers ikke annet enn det står noen plasser at 17 gram sukker pr liter vann gjæres til 1 volum % akohol, men det kan jo også regnes på

jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Har lest på veldig mange Vin forum nå, både norske og utenlandske. Tallene de bruker på 1 Oechsle er 2,7 gr sukker pr liter. En norsk vin side bruker 2.5 gr sukker pr liter

Oddvar Demmo skrev:
Det er jo også viktig at FG blir målt etter at gjæring er sluttet, skulle FG synke 2 grader etter at du har tilsatt sukker for karbonering vil det i praksis si at du har tilsatt 4 gram sukker mer enn du trodde, jeg tror dette er årsaken til overkarbonert øl.

Edit:
rettet skrivefeil/formateringsfeil

Brygget står pent nede til gjæring. Blir nok noen uker før det blir karbonering på meg ;)

Jeg har alltid regnet med at en løsning av vann og 1 kg sukker som tilsammen utgjør 1 liter, vil ha en oechsle på 1,375.  Dette vil si at det trengs ca. 2,67 g sukker per liter for å øke oechslen med 1 grad. Dette stemmer godt overens med min empiri, i alle fall. Det samme tallet gjelder forøvrig for spraymalt.

Takk, det bekreften min mistanke.

Er det noen som har tips hvor jeg kan kjøpe et kvalitets Hydrometer / Oechsle vekt. jeg har tre stykker. To av type øl hydrometer, kort type. Og et lengre hydrometer.. ingen av de viser likt ved 20 grader. Og avviket blir større jo større tettheten blir.

Så hva og hvor kjøper man kvalitet??

Torga skrev:
Er det noen som har tips hvor jeg kan kjøpe et kvalitets Hydrometer / Oechsle vekt. jeg har tre stykker. To av type øl hydrometer, kort type. Og et lengre hydrometer.. ingen av de viser likt ved 20 grader. Og avviket blir større jo større tettheten blir.

Så hva og hvor kjøper man kvalitet??

Driver litt med saltvannsakvarium på si her, og for å måle saltnivået helt korekt anbefales det å bruke digitalt refraktometer.

Dette finnes også i variant for sukkermåling.
Kjøpes "billigst" på ebay.
http://cgi.ebay.com/New-0-32-ATC-Br...640555QQcmdZViewItem?_trksid=p3286.m20.l1116

Du får samme refraktometer hos Vejrs Storkjøp www.beerkits.dk til 299 danske. Skal ha et selv og en kompis "kjører forbi" og kan hente det. Ellers får man jo selvfølgelig porto i tillegg, men det blir det jo også på eBay :( .

Tilbake
Topp